Musikk-kanal flytter nærmere TV-seerne

Chat på TV-skjermen, e-post-ønskekonsert og kommentarer på musikkvideoene skal integrere MTV-seerne i sendingene.

MTV forbereder seg nå på interaktiv digital-TV ved hjelp av Internett.

digi.no har tidligere skrevet om den nyeste av de tre MTV-kanalene, M2, som benytter seg av Internett til å sette sammen programmene. Kanalen sender tradisjonelle musikkvideoer, men uten videoprogramledere (VJs) eller andre som skal styre programmene.

Ved hjelp av e-post kan TV-seerne sette sammen sin egen ønskekonsert i timelange programmer med uavbrutt musikk. På nettet kan brukerne gå inn for å se på sendinger 24 timer i døgnet, sendinger som publiseres ved hjelp av en egen programvare fra Intel Corp som kalles Intercast.

De to andre kanalene i MTV-imperiet, VH-1 og hovedkanalen MTV, gjør også sine egne vrier for å involvere seerne. VH-1, som henvender seg til gruppen av voksen ungdom som stadig hevder at rocken er i live, har ofte videoer fylt med tekstinformasjon som popper opp alle steder på skjermen.

Dette er faktainformasjon med en personlig vri; for eksempel opplysninger om den nøyaktige avstanden som Celine Dion avanserer når hun løper fra ett rom til ett annet mens hun synger av full hals.

Forsøk med interaktiv TV i USA gjør det allerede i dag mulig å få opp tilleggsinformasjon på skjermen med blant annet værforholdene i ditt lokalområde.Ett av disse konvergensforsøkene med enkel tekst kalles Wink.

Også hovedkanalen MTV fyller en del av videoene med masse informasjon, blant annet fra innspillingene. Og når VJene presenterer videoene, er grafikkfremstillingen på TV-skjermen til forveksling lik en fancy webtjeneste.

Det nyeste MTV har funnet på, er å lage snakkerom i forbindelse med den fiktive virkelighetsverden de skaper for folk som nettopp har passert de 20. MTVs Real World er et program der musikk-kanalen stuer ukjente ungdommer (fra ulike land eller delstater) sammen i én leilighet og lar dem oppholde seg der i noen måneder av sine liv.

Resultatet blir naturligvis hva MTV håper på; krangler og konflikter og kjærlighet og en mengde andre følelser som har gjort serien til et av 90-årenes kultprogram blant ungdommer verden over.

Nå skal TV-seerne også involveres direkte i såpeoperaene fra virkeligheten.

Har du noen sterke meninger om de ulike menneskene, vil du i neste måned, dvs. rundt juletider, få lov til å skjelle ut beboerne. Det er Wall Street Journal (!) som melder dette, og dette vil i første omgang etter alt å dømme kun gjelde de amerikanske TV-programmene.

MTV oppretter egne praterom der nettbrukerne kan diskutere det de ser underveis på TV. Et system som heter Cod-i-chat gjør det mulig å sende disse programmene ut i kabeluniversene. Det innebærer at seerne vil kunne se pratekommentarene på bunnen av TV-skjermen i ren ticker-stil etterhvert som diskusjonene og programmene skrider fram.

Til toppen