Musikk på PC-en er lite populært

Når var det sist du lyttet til nedlastet musikk på PC-en din? Har du aldri gjort det? Da er du "normal".

Musikkindustrien har tenkt å tjene penger på Internett, ved at folk skal laste ned låter og betale for det. De bør tenke seg om to ganger, mener analytikerene i analyseselskapet GartnerG2.

En undersøkelse analytikerne der i gården har gjennomført, viser at voksne folk på ingen måte står i kø for å bytte ut stereoanlegget og CD-ene med kopieringssikrede wav-, AAC- eller mp3-filer på en datamaskin. Ifølge The Register er det bare 25 prosent av de 4.000 spurte som lytter til nedlastet musikk.

Og det er bare halvparten av de spurte som i det hele tatt lytter til musikk via PC-en - de siste 50 prosent spiller hverken lydfiler eller CD-er på maskinen sin. Dermed er det de som ikke lytter til musikk fra maskinen som er i flertall, og per definisjon de normale, iallefall i denne demografiske gruppen.

Ungdommer og studenter har lenge vært de ivrigste Napster-brukerne, da gratis musikk og PC-jukebox er en bedre løsning for en blakk ungdomshybel enn for en fet villa i åsen.

Gartner vifter også et rødt flagg for kopisikringsteknologiene på markedet. Etter at Napster trampet inn i plateselskapenes coctailparty og innførte det reneste anarki av usikret musikk, har de fleste selskapene løpt rundt seg selv for å sikre musikken sin på den ene eller andre måten. Ofte med ekstremt sørgelige resultater.

Gartners konklusjon er at digital distribusjon bør være "brain-dead simple" for forbrukerne, og at alle rettighetsstyringssystemer må fungere med all musikkprogramvare og alle avspillingsmaskiner.

De fem største plateselskapene har allerede splittet seg opp i to leire - Sony og Vivendi Universal skal pushe pressplay, mens BMG, EMI og AOL Time Warner satser på MusicNet.

Begge tjenestene skal lanseres iløpet av høsten, og har valgt forskjellige løsninger for kopisikring, rettighetsstyring og betaling.

Til toppen