Musikkbransjen handler for å unngå krasj

Mange nettbutikker og nettselskaper gikk konkurs eller ble kjøpt opp, men er det noen som kjøper Freetrax? Bertelsmann får gehør for betal-Napster, og kjøper nok en aktør.

For ett år og tre måneder siden var det mange hete aktører innen nettmusikk. MP3.com, EMusic, Riffage og en rekke andre skulle revolusjonere bransjen, et credo de forsåvidt hadde all grunn til å tro på selv, med sine papirverdier i milliardklassen.

Så kom Den Store Nedturen, og en hel rekke av selskapene mistet alle verdier og nesten all tillit. Gamlingene, derimot, hadde akkurat kommet seg ned fra gjerdet, og var nå klare til å gå inn på kammerset og vise hvem som er sjefen.

Pengene tok slutt, og kundene kom ikke. Da er det best å legge seg på rygg og la seg bli kjøpt opp av mer etablerte aktører med kundebaser og kroner i lomma.

Siste kapittel i denne historien var da Vivendi kjøpte MP3.com for noen dager siden.

Og det er ikke mer enn en måned siden aggressive Bertelsmann kjøpte MyPlay.com, en nettlagrings-tjeneste for musikk - ikke ulik MP3.coms kontroversielle MP3 Locker.

Både Bertelsmann og nå Vivendi får dermed enda mer seriøs musikkteknologi i hendene. MyPlay og MP3.com jobber med prosjekter som vil la brukerne hente ned nettlagret musikk til for eksempel mobiltelefoner eller andre trådløse enheter.

Bertelsmann kjøpte også nettbutikken CDnow, men har en enda viktigere

partner i kontroversielle Napster

Ifølge den tyske nyhetstjenesten Heise, har selskapet fått god respons på sine planer om å gjøre Napster til en betal-tjeneste.

400.000 brukere skal ha sagt seg villige til å delta i beta-testing av den nye tjenesten. Napster hevder selv å ha 80 millioner brukere, men hvor mange det er som ønsker å betale når betalingsløsningen setter igang første juli, er usikkert.

Bertelsmann satser på nesten alle hestene i løpet, og er derfor involvert i MusicNet sammen med RealNetworks, AOL Time Warner og EMI Group. Denne tjenesten skal lanseres utpå sommeren 2001.

Norske Freetrax måtte nylig legge inn årene.

Det har gått oppkjøpsrykter, men ingenting er avklart ennå.

Analyseselskapet WebNoize har kikket på musikkindustrien og forholdet til de hotte teknologiselskapene.

Selv om det ikke er mange uavhengige aktører igjen, er beskjeden klar:

Finn dere en rik onkel, eller dø.

Til toppen