Musikkbutikk feier over domenemarkedet

Boxman-kjeden satser stort internasjonalt. Det svenske moderselskapet har registrert domenenavn over en lav sko. Selv domenet Boxman.cd, som er landskoden til Congo Democratic Republic, er besatt av svenskene.

Innen det europeiske markedet er det fortsatt mye upløyd mark for svenske Boxman, som er sulten på nye kunder. Boxman har vært ute på domenemarkedet og endte opp med en full handlekurv etter handleturen.

En emisjon som brakte inn 20 millioner dollar i desember i fjor har ført til at Boxman har kunnet satse i land utenfor Norden i år. Storbritannia, Tyskland og Frankrike er først ut. En ny emisjon med omtrent samme beløp nå i 1999 skal forberede svenskene på en enda bredere satsing.

De europeiske domenenavnene som Boxman har registrert, spenner fra Tyskland, Storbritannia og Nederland, til land som Liechtenstein, Romania og skatteparadisene Jersey og Guernsey utenfor Storbritannia. På domenetjenesten Netnames kommer det opp en lang liste på hele 371 ulike domenenavn med "Boxman" i navnet.

Av domener med rene landsnavn (som for eksempel boxman.no), har Boxman registrert et flertall av verdens 220 nasjoner.

Nederland er ett av disse og representerer et stort potensielt marked med sine rundt 1,96 millioner ukentlige nettbrukere av et totalt innbyggertall på 15,7 millioner. Det tilsvarer en internettpenetrasjon på 12,5 prosent.

Utenfor Europa har svenskene registrert adresser som www.boxman.cd, som tilhører afrikanske Congo Democratic Republic, i tillegg til land som Israel og New Zealand. Toppdomenene boxman.com, .org og .net er selvfølgelig også okkupert av det svenske selskapet.

I Europa er det få domenenavn Boxman ikke har registrert, men fremdeles er Boxman-domenet ledig på Island, i Spania, Belgia, Italia, Irland. Av disse landene har flere en forholdsvis lav internettpenetrasjon, som for eksempel Italia med 3,8 prosent og Spania med 5 prosent.

- Hvilke land vil dere satse på etter Frankrike, England og Tyskland?

- Vi er størst i Europa, og det har vi fått til gjennom satsingen i Norden. Vi vil befeste dette. Lykkes vi, har vi en sterk europeisk dominans. Planen er lansering i alle sentrale markeder foruten de land du nevner. Blant annet har Holland sammen med de andre Benelux-landene en høy internettpenetrasjon, sier gründer og ansvarlig for Boxmans internasjonale satsing, Ola Ahlvarsson.

Ahlvarsson betrakter de gode "gammeldagse" platebutikkene som Boxmans største konkurrenter.

- De fleste menneskene handler CD-er i fysiske butikker, så det er de store platebutikkene som er den største konkurrenten. Ellers finnes det et antall ulike internettbutikker, men disse har ikke stordriftsfordelene vi har. Så har vi de internasjonale musikkbutikkene, de strever med den lokale forankringen og kunnskap om lokal musikkultur. Det finnes også de som har både fysiske butikker og en internettbutikk, det ser vi både i Norge og i Sverige. Da skal man jo være i to verdener samtidig. Så vi tror at vi har store sjanser, og ser til og med på Asia og USA, men det er lengre unna, sier Boxman-gründeren.

- Hvorfor ikke Island?

- I vår nåværende prioritering ligger ikke Island inne. Vi har funnet en måte å lykkes med e-handel og flytter inn på de markedene vi tror på, sier Ahlvarsson.

- Så det blir lenge til Island får sin Boxman-butikk på nett?

- Det blir i hvert fall ikke i år.

Til toppen