Musikksalg via nettet vil dominere om få år

Europeerne ligger i forkant når det gjelder kjøp av nedlastbar musikk, og stadig flere vil velge bort CD-en.

Omsetningen av CD-er går nedover, og en betydelig årsak til dette er at mange musikkunder nå velger å kjøpe nedlastbar musikk i stedet. Denne andelen kommer dessuten til stige kraftig i årene som kommer.

En undersøkelse gjort av analyseselskapet Berg Insight spår at det digitale musikksalget vil passere det fysiske salget i Vest-Europa i løpet av 2011. I år er andelen likevel ikke ventet å bli større enn 10 prosent.

En tilsvarende undersøkelse gjort av In-Stat forteller at nettsalget av digital musikk utgjorde 6 prosent av det globale musikkmarkedet. Denne undersøkelsen mener dog at det nettbaserte salget av digital musikk ikke vil utgjøre mer enn 26 prosent i 2011. Dersom begge undersøkelsene skal stemme, må de vesteuropeiske kundene i langt større grad enn andre gå over til kjøp av nedlastbar musikk.

Den raske veksten for de digitale formatene i Vest-Europa ventes av Berg Insight å veie opp for nedgangen i salget av CD-plater og skape fornyet vekst i det europeiske musikkmarkedet fra 2008. Det samlede europeiske musikksalget forventes å stige med i snitt 6,5 prosent per år i tiden framover. Med en forventet omsetning på 8,5 milliarder euro i år, vil tallet være 11,6 milliarder euro i 2012.

Det svenske analyseselskapet mener at mobiltelefonene vil spille en stor rolle for det digitale musikksalget.

- Mobiltelefoner selges allerede i vesentlig større volumer enn MP3-spillere. Vi forventer at mobilen kommer til å bli den ledende, bærbare musikkspilleren, sier Hanna Hallberg, analytiker ved Berg Insight, i en pressemelding.

- Når konsumentene får ubegrenset tilgang til Internett via mobilen, vil disse til i større grad benyttes for å få tilgang til nettbasert musikk.

Hallberg sier at rapporten selskapet har utarbeidet gir støtte for oppfatningen om at eksisterende DRM-teknikker avskrekker konsumenter fra å benytte lovlige nedlastingstjenester. Dessuten understreker den vekten av at musikk må kunne leveres både til PC-er og mobiltelefoner.

Til toppen