BEDRIFTSTEKNOLOGI

Musikkstrømming knuser nedlastning

Stadig færre betaler for enkeltlåter på nett.

Stadig færre kjøper enkeltlåter, og stadig flere foretrekker å strømme.
Stadig færre kjøper enkeltlåter, og stadig flere foretrekker å strømme. Bilde: Skjermbilde
4. juli 2014 - 09:52

Nye tall fra analyseselskapet Nielsen viser at skiftet fra digitale musikk-kjøp til rene strømmingsmodeller går særdeles raskt.

Nielsen tar for seg riktignok bare USA i sin rapport, men USA er et enormt og viktig marked, og norske forhold er heller ikke så langt unna. Norge har tross alt lenge vært i forkant når det gjelder musikkstrømming, med flere kompetente aktører.

Nielsens rapport omfatter første halvdel av 2014, og ifølge deres beregninger har strømming vokst 42 prosent sammenlignet med første halvdel av 2013. Antallet avspillinger i USA ligger på 70 milliarder i første halvdel av 2014. Tallet for første halvdel av 2013 var litt over 49 milliarder avspillinger av strømmede spor.

Mens streaming vokser, krymper nesten alt annet.

Digitale kjøp av enkeltlåter, eller enkeltalbum, som blant annet iTunes har spesialisert seg på, ser ut til å definitivt være på vei ut. Digitale salg av enkeltlåter falt med 13 prosent, mens digitale salg av album falt med 11,6 prosent. Alt sammen sammenlignet med første halvdel 2013.

Det er ikke akkurat oppsiktsvekkende at fysiske formater nærmer seg bunnen, tradisjonelle CD-er har blitt solgt i 62,9 millioner eksemplarer i løpet av første halvdel av 2014, en nedgang på 19,6 prosent sammenlignet med året før.

Det eneste unntaket er vinyl, som har vokst med massive 40,9 prosent, fra 2,9 millioner til 4 millioner solgte enheter hittil i 2014. Vinyl har tross alt opplevd en renessanse de siste årene.

Når det er sagt – Nielsen har regnet seg frem til at det totale forbruket av musikk i USA har sunket med 3,3 prosent sammenlignet med året før.

Det er tydelig at stadig flere aktører ser på strømming som fremtiden. Det skapte tross alt bølger da Apple kjøpte Beats, ikke bare for deres hodetelefoner og merkevare, men også for deres kompetente strømmetjeneste med styrte spillelister. Ifølge kildene til TechCrunch er planen til Apple å sørge for en forsiktig overgang fra salg av enkeltlåter til strømming, der eksisterende iTunes-brukere ikke skremmes vekk, mens Beats-teknologien inkorporeres under panseret.

Google, som fra før har en greit fungerende strømmetjeneste, kjøpte nylig Songza, som også fokuserer på anbefalinger og styrte spillelister. Det er foreløpig uavklart hvordan Songza skal bakes inn på Google-universet, men en løsning kommer nok på sikt.

Amazon, som også har drevet med salg av enkeltlåter, startet nylig en strømmetjeneste kalt Prime Music.

Det med styrte spillelister kan også bli en faktor i tiden fremover, der brukerne får musikk tilpasset tiden på døgnet, sted, stemning, årstid og mange andre parametre. Dette kan også skille de nye tjeneste fra etablerte aktører som Spotify, som fremstår nokså upersonlige i forhold.

Som nevnt, datatene til Nielsen gjelder USA, og det er viktig å huske at mens iTunes har sine digitale butikker i svært mange land, er ikke strømme-infrastrukturen like bra utbygd over alt. Det er samtidig liten tvil om at det er strømming som er fremtiden på sikt.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.