MySpace kjøper iLike

Musikksamfunn skal kompensere for nedgang.

Mens konkurrentene Facebook og Twitter vokser, sliter nettsamfunnet MySpace i motvind, og opplever sterkt fallende brukertall. For fire måneder siden hentet MySpace inn en ny toppsjef, Owen Van Natta, tidligere COO («chief operating officer») i Facebook.

I går holdt Van Natta sin første pressekonferanse, og bekreftet at MySpace har kjøpt musikksamfunnet og nettapplikasjonen iLike. Ifølge ryktet skulle prisen være 20 millioner dollar: Dette ble ikke bekreftet. Offisielt er beløpet hemmelig.

iLike ble etablert i 2006 av brødrene Ali og Hadi Partovi, begge vellykkede gründere på web.

Ali Partovi etablerte nettannonseselskapet LinkExchange som han solgte til Microsoft for 265 millioner dollar i 1998. Hadi Partovi var medgründer i TellMe Networks som Microsoft kjøpte for 800 millioner dollar i 2007.

Motivet for å etablere iLike var å øke gjennomslagskraften til indystedet GarageBand.com. iLike er nettsamfunn for musikere og deres fans. Det skal ha 55 millioner registrerte brukere, hvorav 200 000 utøvende musikere.

Tilgang til iLike gis dels gjennom tjenestens eget nettsted, dels gjennom en applikasjon på andre nettsamfunn, og dels gjennom et sidepanel til iTunes og Windows Media Player.

Blant nettsamfunn utstyrt med iLike er Facebook, Orkut og MySpace. Det finnes videre en iLike-applikasjon for iPhone.

Lyttere bruker iLike til å holde seg à jour med musikk de liker, både i opptak og konserter, og til å utveksle spillelister og annen informasjon med sine venner. iLike lenker direkte til musikkbutikkene iTunes og Amazon.com, og til billettjenesten Ticketmaster. iLikes sidepanel kan blant annet innstilles til å varsle om når artister man setter spesielt pris på holder konserter nær der man bor.

iLike gir utøvende musikere tilgang til flere verktøy. Tjenestens «Universal Artist Dashboard» lar dem styre sin tilstedeværelse på alle nettsamfunnene og på iLikes sidepanel og iPhone-applikasjon. Her kan man for eksempel legge ut prøvespor og opplysninger om nye utgivelser og opptredener. I tillegg er det verktøy for multimedial blogging.

I forhold til tjenestemengden og det store brukertallet kan 20 millioner dollar virke som en billig pris. Forklaringen er at Partovi-brødrene aldri fikk skikk på annonsemodellene som skulle gjøre iLike lønnsom.

MySpace-sjef Van Natta understreket på pressekonferansen at iLike ikke bare skal styrke MySpaces egen musikktjeneste som er etablert i samarbeid med storhetene i platebransjen. Han ser for seg iLike-kloner for andre typer underholdning, som spill og film.

Hittil har Facebook vært åstedet for mye av aktiviteten i iLike. Det spekuleres i at Facebook kan tenkes å begrense eller blokkere iLike når tjenesten legges inn under en av deres argeste konkurrenter.

    Les også:

Til toppen