Myspace sparker halvparten

Full krise i nettjenesten. Risikerer nå salg eller nedleggelse.

Etter flere lekkasjer var det på forhånd ventet dramatiske kutt i Myspace.

Den sosiale nettjenesten har slitt med store tap og brukerflukt gjennom flere år. For halvannet år siden nedbemannet de tre av ti ansatte.

I forrige uke ble det spekulert om mellom en tredjedel og halvparten av selskapets ansatte ville miste jobbene. Så sent som i november kalte finansdirektøren tapene i Myspace for «uakseptable og ikke bærekraftig».

500 av selskapets rundt 1.060 ansatte må gå. Det opplyste selskapet tirsdag.

Toppsjef Mike Jones omtaler kuttene som tøffe, men nødvendige for å kunne snu selskapets negative utvikling.

I meldingen, som er gjengitt i sin helhet i engelske The Guardian, understreker Jones at nedbemanningene ikke på noe vis henger sammen med omleggingen Myspace gjorde i høst.

Da forsøkte Myspace å revitalisere nettstedet som et verktøy for å oppdage musikk og underholdning, og i mindre grad være et sosiale nettsted der brukerne knytter kontakt med hverandre.

MySpace er et tapssluk. I kvartalet som ble gjort opp i slutten av september 2010 hadde de et negativt driftresultat på 156 millioner dollar. Søke- og annonseomsetningen falt med 70 millioner dollar sammenlignet med året før.

Eierselskapet, mediegiganten News Corp som kjøpte Myspace for 580 millioner dollar i 2005, har erkjent at de vurderer strategiske alternativer. Hvem vil ikke kvitte seg med et tapssluk, og spesielt hvis det ikke er utsikter til bedring?

Mike Jones forsøker i gårsdagens kunngjøring å komme med lyspunkter. Etter utrullingen av «nye Myspace» i november skal mer enn 3,3 millioner nye profiler ha blitt opprettet, samt 134.000 emnesider. Brukerne deres skal ha foretatt «minst 10 millioner sosiale handlinger».

Det han ikke nevner er trafikk.

Oppslutningen om Myspace er i fritt fall. Alle statistikktjenester bekrefter den dramatiske utviklingen, enten det er Google Analytics, Compete.com, Quantcast eller Alexa.

Mens Facebook vokser kraftig er utviklingen til Myspace i kraftig fall.
Mens Facebook vokser kraftig er utviklingen til Myspace i kraftig fall. Bilde: Alexa.com

Det er verdt å merke seg at redesignet i november på ingen måte har medført en bedring i utviklingen, snarere tvert i mot. Ifølge tallene fra Compete.com mistet Myspace aldri så mange unike brukere i løpet av fjoråret som nettopp i denne måneden.

Flere amerikanske medier, deriblant Forbes og Bloomberg viser til oppfatninger om at enden nå kan være nær for Myspace.

- News Corp vil mest trolig måtte legge ned Myspace innen juni dersom vi ikke opplever en oppsiktsvekkende snuoperasjon de neste månedene, sier analytiker Alan Gould hos Evercore Partners, ifølge Bloomberg.

    Les også:

Til toppen