Så enkelt skal det bli å hjelpe passasjerer på en flyplass. (Bilde: Apple/IBM)

MOBILE WORLD CONGRESS BARCELONA 2015

Nå bærer samarbeidet frukter

IBM og Apple viser frem bedriftsappene.

BARCELONA (digi.no): IBM skal bli mer brukervennlig, mer strømlinjeformet, litt kulere og mer attraktive.

Det er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha snakket inngående med selskapets representanter om deres satsning på mobilitet og ikke minst det mye omtalte samarbeidet med Apple om bedriftsapplikasjoner.

Les også: Apple og IBM i stategisk allianse

IBM har kunnskapen, ressursene og ekspertisen. De har verktøyene og infrastrukturen. Men nå skal det gjøres litt mer sexy. Mer omfattende. Mer brukervennlig.

Digi.no tilbrakte en del tid med IBMs Inigo Otaolea som presenterte resultatene av samarbeidet med Apple.

Det handler om å lansere en lang rekke bedriftsfokuserte applikasjoner som skal dekke ulike behov på tvers av en mengde bransjer.

Flere av applikasjonene er tilgjengelige. Den første bølgen ble sluppet før jul, og appene er allerede i bruk hos mange bedrifter.

App for piloter

På MWC-konferansen viste IBM tre nye programmer. Totalt er det nå 14 bedriftsapplikasjoner tilgjengelige. Flere kommer: Otaolea forteller at applikasjonene som er ute nå er «toppen av isfjellet». 11 av appene er optimalisert for iPad, og de tar for seg seks industrier per i dag. Først og fremst banker, telekommunikasjon, salg, regjeringer og reiseapplikasjoner. Rundt 100 applikasjoner ventes på sikt.

Med den pågående Norwegian-streiken i tankene fikk vi demonstrert en applikasjon for piloter, som skal gjøre det mye mer effektivt å for eksempel beregne nødvendig drivstoff. Pilotene kan, via et ekstremt enkelt grensesnitt, taste inn parametre som er relatert til ruter, værforhold, alternative flyplasser, forventede forsinkelser og mye annet. Løsningen bruker blant annet IBMs analyseverktøy som da beregner hvor mye drivstoff flyet trenger. Dette kan piloten gjøre i fred og ro før ombordstigning. Sparer man en eller to prosent drivstoff, sparer selskapet flere millioner dollar i året, sier Otaolea.

Det finnes også lignende apper for ansatte som forholder seg til passasjerer, der man holder styr på gater som endres, forsinkelser, der man har kart over flyplassen og kan forklare reisende hvor de skal. Man kan skanne boardingkortet med iPadens kamera og få nødvendig informasjon om passasjeren, hjelpe dem ved forsinkelser og booke nye fly, for eksempel. Må man betale for ny billett, kan man betale med penger eller bonuspoengene inne i appen.

Innkjøps-appen for butikker.
Innkjøps-appen for butikker. Bilde: Apple/IBM
 

Otaolea påpeker at en slik app er et rammeverk, som kan tilpasses andre bransjer som har lignende behov.

Butikker kan bruke applikasjoner som er designet for å gjøre innkjøp enklere, der man for eksempel får oversikt over bestillinger, få informasjon om gode tilbud, styre beholdninger og lignende. Alt for å gjøre livet enklere for de ansatte.

En interessant applikasjon ble utviklet for politiet og andre nødetater, der man ser tilgjengelige patruljebiler, kolleger som er i nærheten, der man får opp nødsamtaler integrert, slik at en situasjon øyeblikkelig dukker opp på kartet og man kan dirigere ressursene raskt og effektivt.

Appene virker nyttige for de aktuelle bransjevertikalene. Og det er klart at de er et resultat av et ordentlig gjennomtenkt samarbeid.

Les også: IT-ministeren lot seg imponere over smart overvåking

Begge bidrar

Det oppsiktsvekkende er hvor elegante og brukervennlige de fremstår. Designet er minimalistisk og ryddig. Vi lurer på hvem som faktisk står for utviklingen av grensesnittet, og Otaolea er veldig tydelig på at begge selskapene er like mye involvert. Han kaller samarbeidet for et ekte partnerskap der både Apple og IBM bidrar med ekspertisen sin.

Vi får også høre at det er Apple-folk på standen til IBM, og Apple er tross alt beryktet for å hate messer og holde seg langt unna MWC. Hemmelighetsfullt nok får ikke Otaolea peke ut hvem som jobber for Apple, men signalet er tydelig: IBM og Apple tar bedriftsappene på alvor og kommer helt klart til å satse mer på segmentet i tiden fremover.

Til toppen