Bedre datadekning vil føre til mer effektivitet ombord for pendlere, sier NSB, Jernbaneverket og Telenor, som samarbeider om utbygging. (Foto: Thomas Marynowski)

mobildata

Nå blir det 4G på toget

NSB og Telenor i gang med å bygge ut.

DRAMMENSBANEN (digi.no): Nå skal man kunne sitte og jobbe på tog i fred og ro, med ordentlig dekning og hastighet, lover NSB.

Et samarbeid mellom NSB, Telenor og Jernbaneverket ble presentert for pressen i dag, om bord på toget fra Bergen til Oslo. Digi.no slapp heldigvis å kjøre hele strekningen, men deltok fra Drammen og inn til Oslo S.

4G

Kort fortalt skal det altså bli fullverdig 4G-dekning både inne og utenfor tunellene, og det er Østfoldbanen og Vestfoldbanen som blir omfattet av dette i første omgang, samt Jærbanen, fra Stavanger og sørover.

Rent konkret gjelder det strekningene fra Oslo til Gardermoen, Fredrikstad og Tønsberg, samt Stavanger til Bryne.

Bakgrunn: Derfor er dette god butikk

Fokuset er først og fremst på de strekningene der det er flest reisende, sier Jan Christiansen i NSB til digi.no. Det er imidlertid ikke bare antallet, men også hva reisende foretar seg, som er viktig, og på disse strekningene er det gjerne pendlere som er opptatt av å jobbe mens de reiser.

Det er selvsagt ønske å bygge videre ut på sikt, men jobben er jo ikke akkurat enkel.

– Vi får mange spørsmål spesielt om Bergensbanen, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. Å bygge ut langs den strekningen vil koste noen titalls millioner mer enn de prosjektene vi har nå til sammen, sier Amundsen. Når den første fasen er komplett, om ett års tid, vil partene sette seg ned og se på nye prosjekter.

Det er jo allerede en del kostnader forbundet med utbygningen, Amundsen anslår at Østfoldbanen alene koster rundt 20 til 25 millioner kroner å bygge ut, mens Vestfoldbanen ligger noe under det.

Les også: 4G-utbygging i et rasende tempo

Skal være oppe i år

Målet er å bygge ut dekningen langs de første tre strekningene i løpet av 2015. I verste fall kan deler drøye til litt uti 2016 på grunn av byggemeldinger i visse kommuner, sier Bjørn Amundsen.

Ansvarsfordelingen mellom partene er slik at Telenor bygger ut basestasjoner, NSB installerer utstyr på togene, mens Jernbaneverket tilrettelegger for infrastruktur.

Det er ikke bra nok dekning i dag, men det skal endres på, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Det er ikke bra nok dekning i dag, men det skal endres på, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Bilde: Thomas Marynowski
 

Jernbaneverket påpeker at nye tuneller blir allerede bygget med nødvendig støtte og utstyr, men det tar noe tid å oppgradere eksisterende infrastruktur.

Det er lett å registrere at det er kun Telenor som er involvert i dette prosjektet, men det er ingen grunn til bekymring, sier Jan Christiansen i NSB. Telenor var det første selskapet de snakket med, men de åpner også for andre operatører i samarbeidet. Nettet til Telenor kan brukes av andre operatører, og «repeatere» som monteres i togene for å forsterke signalet er ikke operatørsensitive. Alle vil kunne bruke infrastrukturen, påpeker Christiansen.

Les også: Dette er planene til Netcom.

Regjeringen er for

Også samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen var med på turen, og virket oppriktig glad for at samarbeidet er et faktum: Ting skjer fort når man først setter i gang, påpeker Solvik-Olsen, og bruker Sporveiens fulle 4G-dekning på T-banen i Oslo som et eksempel, cirka ett år etter at man satte i gang.

NSBs tog har jo fra før full WiFi-dekning, og digi.no spør om det er verdt å satse så tungt på 4G i tillegg?

– WiFi er bare et basistilbud som skal holde til at man kan laste ned NSB-appen, sier Jan Christiansen, og det baserer seg uansett på mobildekning på utsiden. – Bedre 4G-dekning gir bedre WiFi, men vi råder uansett brukere å bruke eget abonnement for den optimale opplevelsen, med full kontroll over bruken, avslutter Telenors Bjørn Amundsen.

Så du denne? Strålecoax-kabelen som gir superbånd på T-banen

Til toppen