Klokke-apper vil til å begynne med måtte være tilkoblet en iPhone for å fungere. (Foto: Apple/skjermbilde)

Nå er Apple Watch åpen for utviklere

Programvare sluppet.

Apple har endelig sluppet WatchKit - programvaren som gjør det mulig å utvikle applikasjoner til Apple Watch i forkant av smartklokkens lansering våren 2015.

WatchKit gir utviklerne tilgang til å utvide sin iPhone-applikasjon til Apple Watch, og dette kan gjøres på tre måter: En fullverdig app som aktiveres og kontrolleres fra klokken (men er fremdeles nødt til å ha kode liggende på en tilkoblet iPhone), såkalte «Glances» som er passiv informasjon som dukker opp på klokkens skjerm, og varslinger som er interaktive og lar brukerne reagere på dem og gå videre til en app.

Det betyr at alle tredjeparts-apper vil måtte være knyttet sammen med en iPhone, og mesteparten av prosesseringen skal skje på mobilen. Klokke-appen vil kun være en utvidelse.

I pressemeldingen viser Apple til noen brukseksempel: For eksempel det å kunne raskt se nye Instagram-bilder på klokken og like dem, og man får øyeblikkelig oversikt over nye bilder og nyhetsstrømmen. En American Airlines-app vil minne brukerne på at det på tide å reise til flyplassen eller gå til gaten, gir oppdateringer om eventuelle endringer i gaten og gir informasjon om ankomst.

Apple skriver også at senere neste år vil utviklerne kunne lage native Apple Watch-applikasjoner som ikke vil kreve en tilkoblet iPhone.

Utviklerne får nå også laste ned en ny betaversjon av iOS, med nummer 8.2, og Xcode 6.2. Dette kreves for å utvikle apper til smartklokken.

Det har allerede kommet frem noe ny informasjon om klokkens spesifikasjoner via utviklere. For eksempel skjermoppløsning: Det finnes to skjermstørrelser for Apple Watch, der den ene har oppløsning på 272x340 piksler, mens den andre er 312x390 stor.

    Les også:

Til toppen