Nå er det «findability» som gjelder

Hittil har det nettside-design sett mye på usability. Nå er «findability» kommet i fokus.

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som kursinstruktør ved Westerdals School of Communicationl.

Var du smart i forrige århundre, så jobbet du aktivt med usability (brukervennlighet) hvis du ønsket å drive seriøs business på nett. Er du smart i dette, konsentrerer du deg nå om findability i stedet.

Findability er et samlebegrep for virkemidler som gjør det mulig for brukeren å finne deg på nett, og å finne den faktiske informasjonen/transaksjonen han er ute etter på ditt nettsted.

Både usability og findability er begreper som finnes i den anerkjente Morville-modellen for å lage gode nettsteder. Dette er en modell utformet av Peter Morville ved Semantic Studios, som definerer seks forskjellige kvalitetskriterier for at et nettsted skal ha faktisk verdi for brukeren. De seks kriteriene er at nettstedet må være ”findable, useful, usable, desirable, accessible and credible”, altså finnbart, nyttig, brukervennlig, attraktivt, tilgjengelig og troverdig.

Akkurat nå er det på findability-området at potensialet for å skape konkurransefortrinn er størst. Og dette potensialet er formidabelt!

Tenk deg følgende scenario: Du selger IT-kurs på Stord. En potensiell kunde av deg skriver for eksempel inn ”excel kurs stord” i en søkemotor. (Søk etter ting man ønsker å gjøre eller kjøpe i den virkelige verden gjøres ofte i kombinasjon med et geografisk søkeord.)

Gjør du jobben med ekstern findability riktig, kommer du opp høyt i første side av søketreffene, kanskje til og med helt på topp. (Og dette er organiske søketreff, som er langt mer troverdige for bruker enn de betalte, og dessuten ikke koster deg et øre.) Så kommer brukeren inn på din side. Gjør du jobben med intern findability riktig, finner han trigger-ordet ”excel” med en gang, klikker seg til det relevante kurset og gjør en bestilling. Vips, du har gjort et salg.

Det samme gjelder hvis du driver informasjonsformidling: Findability gjør at brukeren finner ditt nettsted når han søker etter emnet på web, og deretter enkelt finner fram til den relevante informasjonen når han kommer inn på dine sider.

Findability har altså to forskjellige komponenter: Ekstern og intern findability. Du kan jobbe med begge disse områdene separat, eller du kan jobbe med bare én av dem. Offentlige nettsteder som kanskje er enerådende som informasjonstilbydere innen sine områder, fokuserer ofte først på intern findability. Kommersielle nettsteder som ønsker å komme i kontakt med flest mulig potensielle kunder fokuserer som regel primært på den eksterne. Den største gevinsten oppnår du imidlertid om du jobber med begge deler.

Hva er det så du bør tenke på for å bedre din findability? I korte trekk er det følgende:

Ekstern findability:

Jobb med din digitale synlighet. Dette betyr å forbedre den tekniske kvaliteten på dine sider slik at søkemotorene faktisk evner å indeksere dem riktig, og så passe på å skrive om de områdene du ønsker å bli synlig på, slik at du har relevant tekst for søkemotorene å indeksere.

Til sist trenger du å skaffe deg noen gode linker inn, for eksempel fra andre fagnettsteder, fra store katalogtjenester og andre troverdige kilder. (Se også denne artikkelen for konkrete tips om forbedring av din digitale synlighet: /104338/slik-blir-du-mer-synlig-paa-nettet )

Intern findability:

Jobb bevisst med de visuelle markørene som ved første øyekast indikerer for brukeren hva slags nettsted du har og hvem det er ment for. (Jeg skrev litt om dette i denne artikkelen for noen uker siden: /116218/utseende-er-viktigere-enn-tekst ). Jobb bevisst med trigger-ord og plassering av disse (se for eksempel denne artikkelen: /210487/slik-skriver-du-bedre-nettsider ).

Og jobb VELDIG bevisst med informasjonsarkitektur og navigasjon. Husk at brukeren leter etter sine trigger-ord i både navigasjon og innholdsfelt på din side.

Å jobbe med findability er ikke vanskelig. Det er ikke spesielt krevende grep det er snakk om å ta – det er bare snakk om å vite hva man gjør. Og belønningen for god findability får du nærmest omgående, og direkte på bunnlinjen: Vesentlig flere besøkende, og vesentlig flere salg. Jeg har gjennomført findability-forbedringer for flere kunder i det siste, og ser tydelig både hvor stor forskjell dette gjør og hvor fort resultatene synes.

Og bare for ordens skyld: Jeg mener selvfølgelig ikke at ikke usability er viktig. Brukervennlighet er et vesentlig område der du trenger å være god. De fleste seriøse nettsteder har imidlertid jobbet med dette så lenge at de har i hvert fall et minimum av usability allerede. Findability, derimot, er et område der de fleste foreløpig er temmelig blanke. Dette betyr at det nå er store markedsandeler å kapre for den som gidder å ta findability-virkemidler i bruk. Det skulle vel være verd en liten innsats, eller hva?

Nina Furu

Du finner flere gratis tips for å lage gode nettsteder på min side: www.nettredaktor.no

Til toppen