Mozilla viser til prinsippene om åpent nett, personvern og andre vesentlige momenter - men mellom alt dette vil det også komme annonser. (Foto: Skjermbilde)

Nå får Firefox annonser

Trenger penger, men lover full åpenhet.

Firefox vil fra nå av begynne med å legge inn annonser i selve nett-opplevelsen, ble det bekreftet før helgen.

Funksjonaliteten kalles for Firefox Tiles, og betyr essensielt at snarveiene man får opp når man åpner en ny fane vil nå også bestå av sponset innhold, i tillegg til fliser som viser nettsider man har nylig eller ofte besøkt.

Firefox-utviklerne selv skriver i bloggen sin at de holdt nye faner blanke med vilje i mange år, men at de i 2012 valgte å legge inn snarveier til diverse sider man ofte besøker.

Nettleserens utviklere mente likevel at denne forsiden kan brukes på en mer dynamisk og relevant måte, man kunne blant annet bruke flisene til å informere brukerne om problemstillinger som er relevante for nettets fremtid, men også som kan tjene inn penger til Firefox.

Det rulles derfor nå ut to partnerskap: Ett med apotekkjeden CVS og ett med hotellnettstedet Booking.com. Det førstnevnte gjelder bare USA, mens Booking.com-samarbeidet vil være synlig globalt. Skjønt, globalt per i dag betyr 25 land, og inkluderer ikke Norge foreløpig. Mange andre europeiske land omfattes imidlertid av avtalen.

Norske brukere kan imidlertid se en sponset lenke til en dokumentar om Edward Snowden og NSA, noe som passer godt med Mozillas prinsipper om åpenhet.

Mozilla presiserer at de ikke deler noe sporbar data om sine brukere, de lover å være fullstendig gjennomsiktige angående samarbeidspartnere, og brukerne vil kunne skru hele funksjonaliteten med dynamiske fliser av. Utviklerne påpeker også at tilleggsprogrammer som Ad Block vil ikke fjerne disse annonsene per i dag, selv om det er godt mulig at det kommer på sikt.

Mozilla er tydeligvis veldig opptatt av at prosessen med å introdusere annonser er mest mulig ryddig og de påpeker flere ganger at de ønsker at brukerne deres skal kunne stole på dem.

    Les også:

Til toppen