Høyest mulig kvalitet og styrt innhold er i fokus når Wimp lanserer i USA og Storbritannia. (Foto: Skjermbilde)

Nå går Wimp til USA

Lanserer kvalitetsfokusert tjeneste.

Norske Wimp tar det første store steget i retning av det amerikanske (og britiske) markedet, og lanserer i dag Tidal.

Tjenesten har vært under utvikling en god stund i de norske Wimp-kontorene, og velger litt annet fokus enn de fleste konkurrentene. Det viktigste er lydkvalitet, video og styrte spillelister. Det er dermed en videreføring av Wimp Hifi-plattformen som allerede er tilgjengelig i Norge og andre land der Wimp finnes.

Tidal skal by på kompromissløs musikkopplevelse med «lossless»-kvalitet på 1411 kbps, samtidig som det bygger på Wimp-plattformen med 25 millioner låter.

Samtidig får man med 75,000 musikkvideoer i HD-kvalitet. Her skal det også fokuseres på bildekvalitet, med andre ord.

Spillelister skal også hentes fra diverse eksperter, for eksempel musikkjournalister, og man vil også få tilgang til forskjellig ekstramateriale i tillegg til musikken. Disse teamene skal ha spesialkompetanse på de lokale markedene, selv om de ikke nødvendigvis vil fysisk befinne seg i USA eller Storbritannia.

– Vi forsøker å nå de kundene som verdsetter lydkvalitet, og alle tilbakemeldingene vi har fått sier at det er grunnlag for å gjøre det enda større. USA er et land med gode tradisjoner for musikkinteresse, og derfor var det mest interessant å lansere der, sier Wimps kommersielle sjef Peter Tonstad til digi.no.

Det er åpenbart at Wimp ikke tok den enkle veien og bare lanserte den samme tjenesten i flere land. Det er flere grunner til det, ifølge Tonstad. Det ene er åpenbart navnet, som ikke nødvendigvis ville fungert så bra i engelsktalende land. Dessuten vil Tidal posisjoneres som noe kvalitetsfokusert.

– Vi må ha en ny merkevare som man kan bygge videre på over tid, forteller Tonstad.

Tjenesten er høyere priset enn de tradisjonelle betalingstjenestene - to ganger prisen enn andre premium-tjenester man kan samenligne seg med. Det er altså snakk om 19,99 dollar i USA og 19,99 pund i Storbritannia, og dette er den samme prisstruktren som Wimp Hifi i Norge. Her til lands koster denne tjenesten 199 kroner i måneden.

Peter Tonstad avslører at selv om det er fullt fokus på de to nye markedene per i dag, utelukker de ikke lansering i flere land i tiden fremover.

    Les også:

Til toppen