Facebooks M er ambisiøst, og skal bruke både kunstig intelligens og menneskelige kunnskaper til å hjelpe sine brukere med alt de måtte trenge. (Foto: Facebook)

facebook

Nå har også Facebook en digital assistent

Også med menneskelige bidrag.

Siri, Cortana og Google Now begynner etter hvert å bli etablerte navn, og markedet for digitale assistenter er tydeligvis populært.

Så populært at Facebook nå kaster seg inn i kampen med sin egen løsning, som foreløpig kalles Facebook M (via Wired).

Per i dag er tjenesten under begrenset tesing i San Francisco-området, og Facebook selv sier at løsningen kan by på muligheter ingen andre av konkurrentene kan.

Det er fordi M bruker en kombinasjon av teknologi og menneskelige bidrar. M skal bruke kunstig intelligens til å svare på spørsmål, men det vil også finnes faktiske personer ansatt av Facebook som vil manuelt svare på henvendelser. Et mer omfattende dypdykk i teknologien bak finnes også hos Wired.

Messenger i sentrum

Alt dette skal foregå via Messenger-appen, som blir tjenestens hjem. Dermed vil hele kommunikasjonen være tekstbasert, og løsningen bruker heller ikke øvrig Facebook-data til å hjelpe deg, alt holdes innenfor veggene til Messenger.

Les også: Microsoft bringer Cortana til iOS og Android

For å aktivere M klikker man bare på et ikon, og kan begynne å stille spørsmål. Brukerne vil ikke nødvendigvis vite om det er en ekte person eller kunstig intelligens som besvarer henvendelsene, M skal i motsetning til Cortana eller Siri ikke ha en «personlighet».

M-ansatte som jobber med tjenesten skal ha bakgrunn i kundeservice, og deres ansvar vil være å besvare de mer krevende henvendelsene og utføre andre oppgaver som programvaren ikke klarer. Et eksempel er hvis man bruker M for å planlegge et bursdagsselskap, kan den kunstige intelligensen bestille en Uber-bil og bord på et restaurant, mens den levende personen i andre enden kan velge å overraske med å bestille kaker fra en spesifikk bakeri på slutten av kvelden.

Facebook sier ikke hvor mange av disse personlige assistentene som jobber med selskapet per i dag, men forteller at det brukes for tiden mye ressurser på å trene opp den kunstige intelligensen sammen med menneskelige hjelpere. På sikt kan det være snakk om tusenvis av hjelpere som ansettes.

Facebook ser imidlertid for seg at M kan åpne for nye måter å tjene penger på for selskapet, for eksempel ved å inngå partnerskap med andre bedrifter som ikke har et skikkelig system for kundeservice.

Les også: Slik skal de få kontroll på kunstig intelligens

Som sagt, M testes kun av noen hundre brukere per i dag, men målet er å rulle tjenesten til alle 700 millioner Messenger-brukere på sikt. Dette er selvsagt et komplisert prosjekt – vil det finnes nok menneskelige assistenter, og vil de dekke alle språk og kunne besvare alle tenkelige behov?

Til toppen