Man kan vente seg mer innhold i chatte-applikasjonen. (Foto: Facebook)

Nå kan apper integreres i Messenger 

Skred av nye Facebook-funksjoner for utviklere.

I går kveld kunngjorde Facebook et nytt initiativ som lar tredjepartsutviklere og apper integrere innholdet sitt med Messenger-plattformen. 

Det vil si at apputviklere vil kunne benytte innholdet i chatteprogrammet. Mer enn 40 utviklere skal være om bord for lanseringen som skjer i disse dager, og det vil si at man vil kunne sende alt fra animerte gifs til innhold fra leverandører som driver med værmeldinger eller nyheter. Et eksempel er å kunne sende gif-animasjoner av sportshøydepunkter fra kanalen ESPN til venner.

Les også: Sterkt kvartalsresultat for Facebook.

Dette skal være nyttig for brukere av chatteprogrammet, men også for bedrifter. Facebook mener at man skal kunne integrere Messenger i bedriftene og dermed kunne dele relevant informasjon som avtaler, bestillinger og lignende. Det er foreløpig to apper som vil fungere med bedrifts-oppsettet, og begge fokuserer på handel. 

Brukerne vil velge selv om de vil ha de aktuelle appene installert i Messenger-applikasjonen sin. 

Dette er uten tvil enda et skritt mot å gjøre Messenger til en opplevelse som er ganske uavhengig av resten av Facebook - man blir allerede tvunget til å bruke appen på mobil, og det legges til stadig nye funksjoner som overføring av penger mellom venner.

Facebook får nye verktøy for deling fra tredjepartsapper.
Facebook får nye verktøy for deling fra tredjepartsapper. Bilde: Facebook
 

Video-deling

Apper i Messenger er ikke det eneste Facebook viste frem på sin utviklerkonferanse i går. Det kommer nye verktøy for å dele innhold fra tredjepartsapper til Facebook, slik at opplevelsen blir lik for brukerne uansett hvilken applikasjon de bruker, med tydelige funksjoner for tagging av venner, bilder og forhåndsvisning av innholdet.

Les også: Nå kommer jobb-Facebook.

I tillegg til dette åpnes det nå for muligheter til å lime inn video fra Facebook til andre nettsteder, en ny pluginn for kommentarer, samt flere deleknapper som kan bygges inn i mobile applikasjoner. Facebook har i det siste satset tungt på videoinnhold, så dette er helt klart et ytterligere skritt for å få inn flere videobrukere til tjenesten.

Til toppen