Nå kan du klikke på TV-reklamen

Etter et halvt års forsøk på å få istand et reklameopplegg med flere Telenor-selskap, slo Synergi Interaktiv til på et konkurrerende tilbud. I dag starter det første forsøket med interaktiv TV-reklame i Norge.

Rådgiver Eirik Mikalsen i Synergi RF har jobbet knallhardt for å få til den første interaktive TV-reklamen i Norge.

Sammen med sine kolleger i Synergi Interaktiv hevder han at de i et halvt år har vært i kontakt med digital-TV-leverandøren Canal Digital og den interaktive TV-leverandøren Zonavi, begge Telenor-eide selskap, for å få til et opplegg.

- Vi har holdt på lenge med dette, men det var snakk om å investere mange hundre tusen kroner for å få det til. Opplegget var alt for avansert, så da ViaSat kom med et mye enklere opplegg og var proaktiv overfor oss, var det bare å hive seg på. De kom med en mye enklere løsning, sier Mikalsen.

Sammen med reklamebyrået D'Arcy har de lagt ned endel gratisttimer for å få dette til, ikke minst for å finne en annonsør. De endte opp med potetgullet KiMs, en av de mange kioskvarene til Orkla.

- KiMs ville gjerne kjøre en vanlig internettkampanje. Med ViaSats opplegg med TV-domener ble det en enkel sak å overføre dette konseptet til digital-TV. Du kan se på det som en avansert form for tekst-TV, sier Mikalsen.

De rundt 416.000 norske seerne (160.000 husstander), som sitter med digital-TV dekoder fra det MTG-eide selskapet, kommer fra klokken 16:11 idag til å se et pop-up vindu som dukker opp i høyre hjørne på TV-skjermen.

Mikalsen, som selv har utformet en svært enkel tekst i reklamen, sier de oppfordrer seerne til å gripe fjernkontrollen og trykke OK for å vinne fem kasser chips fra KiMs. Reklamesnuttene er i en tradisjonell reklameblokk og er lagt sist for ikke å ødelegge for de andre annonsørene.

Når du har klikket deg inn, får du muligheten til å være med på en SMS-konkurranse. Opplegget likner endel på det som Coca-Cola har kjørt på svenske og danske TV-skjermer i forbindelse med sitt lojalitetskonsept 'Red Collection'.

- Vi gjør dette for å være tidlig ute og få igang et konsept som det har vært snakket mye om, men gjort lite med, sier Mikalsen til digi.no.

- Vi kommer til å lære mye om de tekniske og praktiske utfordringene. I tillegg kan vi være med å legge premisser og bli med på utformingen av denne nye typen annonsering.

Også på Internett vil KiMs forsøke å gjøre ting litt annerledes, som for eksempel å ta i bruk megaformatene som alle de største norske, nettstedene nå har lagt på forsidene sine og benytte 'Layering Rich Media', et format som sprer seg over hele nettsiden din.

Her kan du lese ViaSats oppkjøring til interaktiv TV-reklame:

SMS-tjenester blir første annonsør på interaktiv digital-TV
Interaktiv TV-reklame snart klar

Til toppen