Nå kan du kryssjekke annonsepriser

En ny tjeneste lar deg sammenlikne prisene på nettannonser i ulike medier.

Annonseomsetningen på Internett viste første kvartal en ny solid vekst og rekord. Samlet annonseomsetning på nettet ble 206,5 millioner i første kvartal. Dette er en økning på 38 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

    Les også:

I dag finnes en mengde nettsteder i Norge, og prisen på nettannonser er forholdsmessige lave, men det er vanskelig å få oversikt over potensielle nettsteder å annonsere på. Og det kan være enda vanskeligere å sjekke hva det koster å annonsere.

Dette har Svenn Richard Mathisen tenkt å gjøre noe med, og lanserer Annonsepriser.no, som ble operativt 4. mai.

Brukerne kan legge inn, redigere og slette informasjon om både nettsteder og deres annonsepriser. Tjenesten er gratis.

– Rent teknisk er ikke Annonsepriser.no noe «tungt» nettsted. Vi ønsker i større grad å selge inn konseptet om enkel prissammenligning. Inspirasjonen har vi hentet fra telepriser.no. Funksjonaliteten vil på sikt utvides i takt med behovet, sier Mathisen.

Han forklarer at tjenesten baserer seg på at kjøper først finner frem til de formater og priser vedkommende kan leve med for så å klikke seg inn på hvert enkelt nettsteds infoside og lese mer om deres trafikktall, målgruppe og formål. Man får da også oversikt over alle tilbud nettstedet har liggende på annonsepriser.no

Ikke alle nettsteder har modell for beregning av annonsepris som vil passe inn i systemet. Annonsepriser.no basert seg på pris på visninger (CPM) og klikk (PPC) og ikke på fastpris innenfor et avgrenset tidsrom.

– Vi håper på å kunne bidra til at kjøp og salg av annonser på Internett skal bli enda lettere både for de som driver nettsteder og annonsører, sier Mathisen.

Til toppen