Det er første gang Norges Handelshøyskole og Høgskolen i Bergen samarbeider om et fag, og i første omgang vil Internet Marketing-studiet få fem vekttall, opplyser skolene. Institutt for Strategi og Ledelse ved NHH har utviklet selve studiet, mens Høgskolens mediesenter står for tilrettelegging av faget for nett og selve driftingen av det.
- Studiet er et grunnkurs i markedsføring via Internett, med vekt på konsumentmarkedet, mens såkalt "business-to-business"-markedsføring blir en mindre del av faget. Veiledningen er det fagfolk ved NHH som tar seg av, sier fagansvarlig Helge Thorbjørnsen ved NHH.
- Målgruppen for studiet er mennesker med ulik studiebakgrunn og yrkespraksis, som ønsker å etter-/videreutdanne seg innen Internett-basert markedsføring. Studiet legger mindre vekt på det nett-tekniske, men forutsetter noe grunnleggende kunnskaper innen økonomi, administrasjon og markedsføring. Det siste er det mulig for interesserte å tilegne seg på egen hånd før studiet starter, sier Thorbjørnsen.