Ingvild Myhre
Stridens kjerne er hva SMS-meldingene skal koste. I år vil de to norske nettoperatørene tjene rundt to milliarder kroner på denne type meldinger, som nå utgjør over 10 prosent av inntektene til de to mobilselskapene. Det trenger ikke å vare lenge hvis Teletopia får anledning til å selge SMS-meldinger til 50 øre.
Nå skal Telenor Mobils klage til det siste forvaltningsorganet, Samferdselsdepartementet, for endelig avgjørelse. Der har ekspedisjonssjef Eva Hildrum lovet topp prioritering av saken, og et vedtak er trolig klart lenge før jul.
For det skal svært mye til for at departementet overprøver de to foregående forvaltningsorganenes beslutninger i saken. Derfor kan vi nå allerede utrope norske mobilbrukere som de store vinnerne. Så snart Teletopia er på banen som den tredje produsenten av SMS-meldinger i Norge (og trolig før det også), får vi som mobilbrukere i det minste en konkurranseutsatt tjeneste og forholde oss til og ikke dagens duopol der SMS-prisene er satt av Telenor Mobil og NetCom.
Konklusjonen?
For Telenor Mobils kunder må det jo være et paradoks å konstatere at det ikke Telenor som kjemper for å gi kundene lavere priser på SMS-tjenester.