Nå kommer IBMs Gmail-konkurrent

Vil kapitalisere på Googles nedetid.

Googles e-posttjeneste Gmail har irritert brukerne sine kraftig den siste tiden. Lange perioder med nedetid og ustabilitet har ført til at bedrifter rømmer tilbake til Exchange, Notes og andre klientbaserte løsninger for sitt e-postsystem.

Nå vil IBM kapitalisere på dette. De er derfor i ferd med å utvikle sitt eget «Gmail» for bedriftsmarkedet.

Ikke overraskende har det nye e-postsystemet få navnet iNotes, i tråd med IBMS Lotus Notes-familie og med en liten hilsen til Apples lille «i» på kjøpet. Notes-brukere med iPhone vil allerede kjenne navnet. En «app» ble lansert for ett år siden. iNotes for web ble første gang presentert for pressen i mars i år.

Systemet er i likhet med Gmail helt og holdent webbasert, men er i motsetning til Googles tilbud ikke gratis tilgjengelig for privatbrukere.

Det fulle navnet er LotusLive iNotes, og her også her navnelikheten med en konkurrents produkter slående. I dette tilfelle Microsoft og deres «Live»-familie av webbaserte produkter.

IBM starter salget allerede neste uke. Prisen er lagt til 36 dollar pr. bruker i året, noe som er 25 prosent billigere enn den prisen Google tilbyr til sine bedriftskunder.

IBMs iNotes har ikke så mange tilleggsfunksjoner som Googl, men selges som et enklere, sikrere og mer robust produkt.

Analytikerne har allerede reagert positivt, og tror at IBM-navnet vil være avgjørende for en eventuell suksess.

- IBMs varemerke vil hjelpe stort, sier Liz Herbert hos Forrester til Reuters.

Bedriftskunder er ingen stor inntektskilde for Google. Selv om de tar betalt for bedriftsversjonen av Gmail, kommer inntektene fra annonser rettet mot et forbrukermarked som får Googles tjenester gratis.

iNotes har imidlertid også en annen konkurrent: Bedriftsversjonen av Microsofts Hotmail-system. Dette er imidlertid det dyreste alternativet av de tre store, med en pris på 120 dollar i året pr. bruker.

Til toppen