Nå kommer Internett-bilen

Her forleden leste jeg at vi snart kan kjøpe en Internett-bil. Ikke nok med at vi har radio og CD i bilen, men nå skal vi altså snart kunne surfe på Internett mens vi kjører bil! Men det er kanskje helt slik det var ment?

Bilbransjen har tradisjonelt vært en industri som har ligget i front når det gjelder nye organisasjons- og produksjonsformer. Vi husker alle Henry Ford som innførte et nytt og revolusjonerende produksjonsopplegg - samlebåndet. Volvo og Saab var de første som tok i bruk selvstyrte grupper - en helt ny måte å organisere og engasjere medarbeidere på. Bilbransjen var også blant de første som innførte "just-in-time"-opplegg. Bilbransjen har derfor hele tiden vært i forkant med å ta i bruk ny teknologi og arbeidsformer for å effektivisere produksjonen, og optimalisere markedsføringen og salget. Alle disse prinsipper ble fort forbilder for andre typer industrier.

I dag er bilbransjen igjen er forbilde for andre; bil-industrien er kanskje den industri som har kommet lengst i å utnytte Internett:

Innkjøp. Innkjøp av bildeler er en meget stor kostnad. I mange år har bilprodusentene brukt EDI til å binde leverandører opp til seg, og for å redusere kostnadene ved innkjøp og produksjonsplanlegging. Raufoss er eksempel på at EDI også er en fordel for underleverandørene. Bilbransjen bruker nå ekstranett slik de tidligere brukte EDI. Men de har også gjort noe mer; med Internett danner de råvarebørser som presser prisene på leveransene. Bilbransjen har på denne måten spart milliarder på lavere innkjøpspriser.

Salg. De bruker også Internett til å selge biler, og dermed kutte ut unødige mellomledd. Ikke mist Microsoft er blitt en stor "forhandler" av biler. På MSN CarPoint kan du bestille en bil akkurat slik du vil ha den, med mulighet for å følge opp leveransen og søke om finansieringsbistand. På denne måten sparer bilprodusentene store beløp i kapitalkostnader de har ved å ha bilene fysisk ute i butikker, de tap de har ved å måtte senke prisene på biler som ikke selger fort nok, eller som de av den grunn må frakte til andre utsalgssteder.

Markedsføring. Ved å legge ut informasjon om biltyper etc, på Internett, fanger bilprodusentene lettere opp kundeadferd og preferanser, en verdifull informasjon som er uvurdelig for de som arbeider med design på nye biltyper, eller som setter opp prognoser over fremtidig etterspørsel. De kan også legge ut "prototyper" på nye modeller over nettet og invitere potensielle kundegrupper til å prøvekjøre nye modeller - virtuelt. Gøy, samtidig som bilprodusentene på en effektiv måte samler inn verdifull kundeinformasjon.

Service. Ved å etablere kundeservice over Internett med en masse nyttig tips om vedlikehold av bilen etc., kan kundene lettere holde oversikt over sitt behov for service og vedlikehold av bilen. Det blir enklere å bestille service, og det blir lettere for bilprodusenten å sortere og prioritere køen av vanlig service og øyeblikklig assistanse (kolliderte, inntauede biler). Bilprodusenten sparer kostnader og høyner servicen til kunder.

Internett-bilen. Men så var det denne Internett-bilen. Det er ikke mer merkelig enn at bilen i seg selv blir en ny attraktiv markedsplass for nye leverandører, leverandører av Web-grensesnitt, av WAP-telefoner, av e-post-muligheter, av satellitt-kommunikasjon, av vei- og føremeldinger over Internett, og andre typer meldingstjenester, og så videre.

Bilprodusenter bruker derfor Internett-teknologien mer effektivt enn andre bransjer til å redusere sine innkjøpskostnader, til å effektivisere sitt salg, til å kutte unødige mellomledd og til å øke servicen og merverdien til kundene. Det gir dem reduserte kostnader og økt servicegrad overfor kunden.

Og bilen - det fysiske produkt - blir en ny markedsplass for alle som som ønsker å selge Internett-tjenester. Det gir dem nye inntektsstrømmer, og det øker produktets merverdi.

Les Arild Haraldsens tidligere "Skråblikk":


Microsoft - the end of the road?
IT Fornebu - en god idé?
Hvorfor Norge ikke henger med i den nye økonomien
Når IKEA ommøblerer nettet
Når nettene blir lange og brede
To-kanal-strategien virker
Den friksjonsløse kapitalisme
Kina bygger ny mur på Internett
Når markedet sprenges i biter
Hvem skal arve Internett?
Arild Haraldsen: -Avlys fusjonen nå!
Internett - et teleteknisk paradigmeskifte
Bill Gates - genial strateg eller paranoid bølle? - Del 1
Bill Gates - genial strateg eller paranoid bølle? - Del 2
E-handelens mange ansikter
Digital radio er mer enn bedre lyd
9. desember 1968: Verdens første multimediademonstrasjon

Til toppen