FB @ Work har et kjent grensesnitt, men tilpasset for bedriftsbruk. (Foto: Facebook)

Nå kommer jobb-Facebook

Bedriftsnettverk bekreftet.

Ryktene stemte: Facebook lanserer et eget, bedriftsentrisk nettverk, som vil la ansatte internt i bedriftene kommunisere med hverandre.

Produktet heter Facebook At Work, og er nå tilgjengelig for både iOS og Android samt på nettet. Tilgjengeligheten er imidlertid temmelig begrenset per nå, da klienten bare kan lastes ned av utvalgte testpartnere.

Det fungerer altså slik at nettverket er helt separert fra «vanlige» Facebook, men har ellers et nokså identisk utseende og funksjonalitet.

Poenget er at nettverket skal brukes som et kommunikasjonsverktøy i bedriftene, og helst erstatte eksisterende verktøy de fleste bedrifter bruker, som tradisjonell epost (og dermed ofte eviglange epost-samtaler frem og tilbake). Facebook mener at funksjoner som de allerede tilbyr, som gruppechat, meldinger, hendelser, nyhetsfeed og lignende kan alle brukes effektivt i et bedriftsmiljø, og være glimrende verktøy til samarbeid og kommunisering.

Samtidig skal opplevelsen fremstå som ryddigere, da det ikke er annonser eller tredjeparts-applikasjoner i denne versjonen av Facebook.

Siden bedriftsprofilene er helt separate fra de ansattes private kontoer, har Facebook at Work også sikkerhetsfordeler. Det er langt mindre fare at man ved en feiltakelse avslører jobbhemmeligheter fordi man kommenterte på et innlegg fra en kollega.

Det er fortsatt mye som er under testing, og det er uavklart hvordan Facebook vil tjene penger på prosjektet, om det noensinne vil koste noe å bruke eller om det kommer flere bedriftsvennlige funksjoner på sikt. Når det er sagt, Facebook At Work har på mange måter vært grundig testet allerede, da det mer eller mindre har vært i bruk hos Facebook i alle år. «Når Mark Zuckerberg vil gjøre en annonsering internt, legger han det bare ut på Facebook At Work», sier prosjektets far, Lars Rasmussen, til TechCrunch. Rasmussen selv har faktisk en gang tidligere forsøkt seg på en lignende samarbeidsløsning hos en konkurrent, nemlig Google Wave, før han ble hentet til Facebook av Zuckerberg selv. Man kan også lese litt mer om tjenesten på denne adressen.

Til toppen