Nå kommer kasseapparatet med Internett-tilgang

IBM har kunngjort en ny type kasseapparat med tilgang til Internett. En variant skal betjenes av kunden. IBM har 15 prosent av verdensmarkedet for kasseapparater.

Vi vet fra før at moderne kasseapparater egentlig er PC-er med tilrettelagt programvare og periferiutstyr, og at de fungerer i butikkens interne nettverk. Derfor er det ingen teknologiske utfordringer ved samtidig å gi dem tilgang til Internett.

Spørsmålet er heller: Hva er vitsen?

IBM mener det vil innebærer nye fordeler for butikk og kunde, og at det er hensiktsmessig når butikker skal kombinere e-handel med vanlig shopping.

Et pilotprosjekt for SurePOS 700 Series, som i-kassa heter formelt, gjennomføres i et stormagasin i Karlstad. Her er også en variant der kunden selv betjener en i-kasse. Den internasjonale lanseringen skal skje i mars.

Ideen med kundebetjente i-kasser skal være å la kunder bestille varer online, og så dra til den fysiske butikken for å prøve for eksempel klær og sko. Hvis plagget ikke passer, kan ordren avbestilles, eller endres til en annen størrelse eller en annen farge, direkte fra den kundebetjente i-kassa. Kassene skal ikke gi allmenn tilgang til Internett, bare til de tjenestene butikken selv fastsetter.

Ekspeditørbetjente i-kasser kan gjøre det mulig å gi bedre service, blant annet ved å gi en samlet oversikt over egen og leverandørers lagerbeholdning. Fordelene kan være å gi mer presis informasjon om når en bestemt vare kan ventes i forretningen, eller bestille en vare direkte fra leverandør til en bestemt kunde.

Tankegangen er med andre ord at "ekstranettet" rundt butikken skal gjøres tilgjengelig for ekspeditørene gjennom de apparatene de allerede betjener i dag.

IBM regner med at ordningen vil gjøre det mulig å få bedre synergi mellom e-handel og vanlig handel, blant annet ved å tilby kundene ensartede lojalitetsprogrammer.

Les:


Her ordner vaktmesteren din netthandel
Nettrevolusjonen er overdrevet
LetsBuyIt.com med 150.000 medlemmer
Telenor leverer julegaver fram til lille julaften
Svenskenes netthandel øker med 260 prosent i året
100 millioner å tjene på å gjøre norske håndverkere e-mobile
LetsBuyIt skal få orden på butikkteknikken
E-handelens mange ansikter
Netthandel kullkaster alle kjente økonomiske teorier
Gratis e-handelsløsning mot å få prosenter av omsetningen
For snever holdning til e-handel

Til toppen