Nå kommer radiomerking for fullt

Nå løsner det for bruken av trådløse "køfri"-brikker: USAs største varehuskjede har sagt ja og trekker med seg mange andre.

IT-bransjen har sammen med varehandel og transport-bransjen lenge drømt om mulighetene for å automatisere styring av fysiske varer. Utstyrer man alle typer kolli med en mini-versjon av køfri-brikken vi kjenner her i Norge, kan man telle, følge og spore varene på lager, skip, lastebiler og til slutt butikker.

    Les også:

Dette skal spare enorme summer og både heve farten og redusere tyverier.

Georg Brauckmann-Berger, IBMs Europa-ansvarlige for de såkalte RFID-brikkene ("radio frequency ID") fortalte nylig til digi.no at prisene på brikkene sent i høst kom ned til et nivå som gjorde at de store transport og varehus-kjedene våknet opp.

- Alle de store varehus-kjedene arbeider nå med pilotprosjekter, for ingen vil bli stående igjen når konkurrentene tar dette i bruk, sier han til digi.no.

Her i Europa har den tyske giganten Metro åpnet en prøvebutikk med radiomerking av både varer under transport og i butikken. Men dette er foreløpig et prøveprosjekt.

Det er derfor et gjennombrudd for hele RFID-bransjen at USAs største butikkjede, Wal-Mart, går fra planlegging til implementering. Selskapet har gitt sine 100 største leverandører beskjed om at alle varepaller de leverer fra 25. januar 2005 skal ha radiomerker.

Neste trinn i Wal-Marts plan er å merke den enkelte kasse i løpet av 2006. Dette opplyste selskapet under en varemesse i Chicago, skriver amerikanske medier. Analytikere er overrasket hvor fort og aggressivt Wal-Mart satser på RFID. De understreker også betydiningen av alle leverandørene Wal-Mart trekker med seg og hvilken kritisk masse dette skaper for hele det amerikanske markedet.

- Hvis Wal-Mart har bestemt seg, er det penger å spare på dette, sier en analytiker.

Foreløpig vil Wal-Mart fokusere på automatisering av varetransporten - brikkene for merking av individuelle varer koster fremdeles rundt 2,50 kroner, forteller IBM og er dermed forebeholdt dyrere varer. Antenner i varehyllene og utgangene vil fortelle butikkene om hvor det må fylles på og om noen stjeles.

Wal-Mart skal derfor i stedet bruke dyrere brikker med lengre rekkevidde på paller og kasser. Men det gjenstår flere utfordringer.

Bransjene koordinerer utviklingen gjennom det såkalte Auto ID Center, men Brauckmann-Berger advarer likevel mot en mulig standard-krig. For det finnes fire forskjellige brikke-standarder som bruker forskjellige frekvensbånd. Årsaken er forskjeller i rekkevidde og følsomhet for blant annet metall.

Til toppen