Rundt ti-tiden i går ringte det på telefonen til en av journalistene i digi.no. En hyggelig stemme fortalte at hun ringte fra Norsk Rengjøringsselskap og de hadde en viktig melding. Trykk på 1 for å høre den, sa den høflige damen.
Et trykk utløst så en mannsstemme som fortalte hvor utrolig fornøyd han var med selskapets tjenester. Etter 20-30 sekunder kunne man så velge å få mer informasjon eller et tilbud.
Denne typen telemarketing har plaget amerikanske bedrifter og privatpersoner i mange år, men er helt ny i Norge.
- Vi har bare latt systemet ringe et par hundre telefoner, forteller daglig leder i Norsk Rengjøringsselskap, Lars Solberg, når digi.no ringer. Vi har ikke fått en klage så langt.
Han påpeker at det ikke er ulovlig å ringe eller sende uoppfordret reklame til bedrifter på dagtid. Det er bare privatpersoner som er vernet mot spam (fra norske bedrifter).
- Vi har kjøpt telefonnummer fra Telenor og sikret oss at vi bare ringer bedrifter. Vi driver foreløpig bare med tester, men målet er å skaffe telefonnummere til ledere og ringe dem direkte, forteller Solberg.
Han påpeker at automatiske systemer gir en stor fordel - i tillegg til den åpenbare evnen til å ringe mange samtidig, leverer systemet det samme helt like og forhåpentligvis gode salgsinnspillet hver gang.
Er dere ikke redd for at mange skal bli sinte. Det krever jo mer å svare på en telefon enn å kaste et faksark eller få en epost, spør digi.no.
- Du kan jo - både som bedrift og privatperson reservere deg mot telefonsalg. Jeg mener reklame ofte er god informasjon og at folk er interessert i gode tilbud, sier Solberg.