Nå kommer telemontøren fra Bravida

Telenor IT-service og installasjon bytter navn til "Bravida" og nå skal installasjonsvirksomheten vokse, skape overskudd, og sannsynligvis også børsnoteres.

Telenor har i rekordfart skaffet installasjonsvirksomheten sin ny profil. Kommunikasjonsdirektør i det nye Bravida, Anne Karin Augland, sier til digi.no at hele profilendringen ble holdt hemmelig helt til lanseringen for de ansatte.

Ny profil kommer samtidig med nye mål for virksomheten. Med sine totalt 6000 ansatte, hvorav vel 4000 montører, omsatte selskapet for drøyt 6 milliarder kroner (i 1999) men leverer bare et overskudd på 19 millioner kroner.

Dette vil selskapet nå gjøre noe med. Målet er å vokse til en omsetning på 10 milliarder kroner og konsernsjef Tormod Hermansen sier at flere eiere skal inn i selskapet.

Han regner overfor VG med at dette skjer i løpet av året og bekrefter at Telenor er i samtaler med flere samarbeidspartnere. Hermansen sier at selv om selskapets aksjeandel blir redusert fra dagens 100, så vil selskapet ha en betydelig eierandel i selskapet, både fordi selskapet er en stor leverandør til Telenor og fordi Telenor føler et ansvar for bedriften.

Kommunikasjonsdirektør Augland sier til digi.no at det å få inn nye eiere bare er positivt for bedriften. Både fordi dette vil utvikle og skape en bedre virksomhet og fordi dette vil synliggjøre en mer uavhengig virksomhet overfor Telenors konkurrenter.

Installasjons- og montørvirksomhet ble skilt ut i et eget selskap i 1997 fordi man i selskapet trodde at behovet for slik virksomhet ville gå ned, men det motsatte skjedde og behovet for installasjon økte. Resultatet ble vekst fremfor nedbemanning.

Augland sier at selskapet ikke har de samme resultatmarginene som andre Telenor-virksomheter fordi selskapet lever etter andre forretningsmessige prinsipper som ikke gjør det mulig å skape de samme marginene.

- Nå ønsker vi å tydeliggjøre vår posisjon i markedet, som en aktiv konkurrent og samarbeidspartner også overfor andre teleoperatører, selv om de konkurrerer med Telenor, sier Augland.

I dag kommer vel halvparten av Bravidas omsetning fra andre Telenor-selskap, mens resten hentes ute i markedet der selskapet i prinsippet er i konkurranse på alle områder.

Vekstambisjonene er i første rekke i Norden der målet er å ekspandere, i første rekke gjennom oppkjøp.

- Vi ligger ikke på latsiden og har etablert nytt varemerke på rekordtid. Nå skal dette markedsføres for noen titalls millioner kroner både internt og eksternt, blant annet ved hjelp av selskapets 4000 montører og 2000 andre ansatte.

Ved etableringen av det nye selskapet, etablerer selskapet seg også som et konsern. Der blir Jan Kåre Pedersen administrerende direktør for Bravida AS, mens den norske virksomheten Bravida Norge AS vil bli ledet av tidligere viseadministrerende direktør i Telenor IT service og innstallasjon, Beth Tungland.

Den norske virksomheten har majoriteten av selskapets ansatte med vel 5700, mens Bravida Sverige har vel 500 ansatte.

Til toppen