Prestisjeprosjekter som Watson hindrer ikke IBM fra å tape penger på maskinvare. På ett år har omsetningen falt med nesten 17 prosent. (Bilde: Bob Goldberg/Feature Photo Service)

Nå selger også IBM med tap

Tjener ikke penger på maskinvare.

IBMs kvartalstall og utsikter sendte aksjen over 6 prosent ned da de ble kjent i går kveld norsk tid.

Omsetningen falt med 4,1 prosent sammenliknet med tredje kvartal i fjor, til 23,7 milliarder dollar. Nettoresultatet før skatt falt med 5,2 prosent til 4,81 milliarder dollar. Bunnlinjen viser likevel en vekst på 5,7 prosent, til 4,04 milliarder dollar. IBM forklarer dette med ulike skattefordeler, og til at avhendingen av butikkdataavdelingen Retail Store Solutions i tredje kvartal i fjor førte til ekstra skattebelastning.

IBM fordeler sin forretning på fem segmenter: globale teknologitjenester, globale forretningstjenester, programvare, maskinvare og global finansiering.

Det overlegent største segmentet, teknologitjenester, opplevde at den eksterne omsetningen falt med 4,3 prosent til 9,49 milliarder dollar.

Nest størst er programvare: Den eksterne omsetningen med falt med 1,0 prosent til 5,80 milliarder dollar. I forrige kvartal opplevde dette segmentet en vekst på 4 prosent.

Forretningstjenester sto omtrent stille, på 4,56 milliarder dollar.

Innen maskinvare falt den eksterne omsetningen med 16,6 prosent til 3,25 milliarder dollar. Segmentet taper penger: Driftsunderskuddet i kvartalet er 167 millioner dollar. I fjor leverte IBMs maskinvare et overskudd på 124 millioner dollar.

De første ni månedene i år har IBM tapt 713 millioner dollar – nesten 4,3 milliarder kroner – på sin maskinvarevirksomhet, hovedsakelig servere, stormaskiner og lagring. I fjorårets første ni måneder leverte segmentet et overskudd på 253 millioner dollar.

Inntektssvikten innen maskinvare akselerer: I andre kvartal i år falt omsetningen med 12 prosent, mot altså 17 prosent i tredje.

IBM presiserer at omsetningssvikten ikke gjelder stormaskiner: Der øker omsetningen med 6 prosent.

Analytikere har spesielt merket seg at IBMs virksomhet i verdens vekstmarkeder – Brasil, Russland, India og Kina – er ned 9 prosent. Ifølge Bloomberg er det første gang i IBMs historie at selskapet opplever noe annet enn vekst i vekstmarkeder. IBM sier svikten gjelder først og fremst Kina.

Nettskyen betyr foreløpig forholdsvis lite for IBM: Omsetningen der er oppgitt for første gang: over én milliard dollar i produkter og tjenester, det vil si i overkant av 4 prosent av den totale omsetningen.

Til toppen