Nå skal 3D-internett bli en realitet

IBM skal hjelpe Second Life, og integrere det tettere med dagens web.

Second Life er en 3D-verden der brukerne selv kan være med på å lage 3D-objekter, og beholde eierskapet til det de lager. Det gjør det mulig for noen å leve av å jobbe i den virtuelle verdenen.

Mange store selskaper har satset hardt på Second Life, og etterhvert har det også blitt noen norske bedrifter og institusjoner. DNB Nor og Høgskolen i Molde er blant de første.

Foruten Linden Labs, selskapet som har laget Second Life, er det IBM som har utmerket seg som den mest offensive aktøren i forhold til Second Life. De har stor tro på at det såkalte neste generasjons internett vil inneholde mange 3D-elementer, og de satser mangfoldige millioner dollar for å gjøre det til en realitet.

Nå forteller IBM at de i samarbeid med Linden Labs tar et bredt bransjeinitiativ for å utvide kapasiteten til virtuelle verdener, samt å få på plass sikre løsninger for e-handel. IBM og Linden Labs skal jobbe sammen om å utvikle nye teknologier med utgangspunkt i åpne standarder.

- Etterhvert som 3D-internett blir mer integrert med dagens web, ser vi at brukerne krever mer fra disse miljøene og at de vil ha virtuelle verdener som egner seg for næringslivsaktivitet, sier Colin Parris, sjef for IBMs digital konvergensavdeling, i en pressemelding.

- Vi har bygd Second Life som en videreført del av Internetts evolusjon. IBM deler vår visjon om at interoperabilitet er nøkkelen til videre ekspansjon for 3D-internet. Vår åpen kildekode-tilnærming til utviklingen av formater og protokoller vil aksellerere veksten og bruken av alle virtuelle verdener, sier Ginsu Yoon, forretningsutvikler i Linden Labs.

Her er de prioriterte oppgavene i samarbeidet:

  • Universale avatarer som kan gå fra den ene virtuelle verdenene til den andre
  • Sikre transaksjoner
  • Stabil plattform som bedre tåler høyere brukertall
  • Integrasjon med eksisterende web- og forretningsprosesser
  • Åpne standarder for integrasjon med dagens web

    Les også:

Til toppen