Facebooks fokus på video fortsetter, og nå skal det sosiale nettverket dele inntekter med innholdsleverandører. (Bilde: Scanpix)

strømming

Nå skal Facebook virkelig utfordre YouTube

Lover penger for videoinnhold.

I over ett år har Facebook posisjonert seg mer og mer til å bli en leverandør av videoinnhold, og har forsøkt å redusere sin avhengighet av klipp delt fra andre kilder som YouTube. 

Strategien har i stor grad fungert, og brukere av det sosiale nettverket ser videoklipp fire milliarder ganger daglig. Nå gjelder det å tjene penger på det, og skaffe mer kvalitetsinnhold som betaler seg i det lange løp.

Les mer: Vanvittig vekst for Facebook-video.

For å tiltrekke seg skapere av innhold og mer annonser vil Facebook nå sette i gang med å dele mer av inntektene med innholdsleverandører (via ReCode). 

Det skal fungere slik at Facebook nå oppretter en ny seksjon for såkalte foreslåtte videoer. Der vil man finne innhold fra leverandører som NBA, Fox Sports eller komediekanalen Funny or Die, og disse videoene vil inneholde annonser. 

Inntektene fra disse annonsene vil altså til dels gå tilbake til innholdsskaperne, noe som er et åpenbart angrep på YouTube. Det er tross alt slik det Google-eide videonettstedet har operert en god stund.

Blir nødt til å dele

I likhet med YouTube beholder Facebook selv 45 prosent av annonseinntektene, mens resten skal deles mellom leverandørene. Dette opplegget er litt annerledes enn YouTubes, da inntektene skal potensielt fordeles mellom flere kilder, avhengig av hvor mye reklame som vises mellom hvor mange videoer.

YouTube ønsker konkurransen velkommen.

Facebook forsøker likevel å friste leverandørene med det faktum at videoer er lettere å finne på det sosiale nettverket, og potensialet for å nå flere seere er mye større. Man trenger ikke en gang å følge de relevante sidene for å få sett aktuelle videoer. 

Løsningen har stort fokus på mobile plattformer - 75 prosent av videotrafikken til Facebook kommer tross alt fra smarttelefoner. Til sammenligning er mobilandelen til YouTube på rundt 50 prosent. 

Foreslåtte videoer er per i dag under testing, og vil rulle ut til iOS-brukere i løpet av de kommende ukene, mens Android- og web-versjoner vil følge etter senere i år. 

Til toppen