(Foto: Per Ervland)

Stort norsk skyselskap er svært positive til de nye serverløsningene til Huawei

Det kinesiske selskapet Huawei har siden oppstarten i 1987 blitt en gigant.

Kineserne leverer infrastruktur til telekombransjen, mobiltelefoner og nettbrett. Nå skal produsenten også inn i bedriftsmarkedet i Norge - selskapet har utviklet produkter for nisjen siden 2002. Ifølge professor, Tor W. Andreassen, i tjenesteinnovasjon ved Norges handelshøyskole vil en suksess kreve både gode produkter og markedsførere.

Professor i tjenesteinnovasjon, Tor W Andreassen, ved Norges handelshøyskole tror at selskaper som prøver seg i en ny nisje fort kan bli satt i skyggen av de store aktørene.
Professor i tjenesteinnovasjon, Tor W Andreassen, ved Norges handelshøyskole tror at selskaper som prøver seg i en ny nisje fort kan bli satt i skyggen av de store aktørene. Foto: NHH

- I et marked der det er mange små aktører, og ingen stor dominans er det lettere å komme seg inn. Det går både på at teknologi og merkenavn ikke har fått festet seg skikkelig, sier han til digi.no.

Men i et markedet som Norge, der det er mange store aktører med teknologi som har fått feste seg, kan utfordringen bli større. 

- Når teknologien har fått referanseverdi hos de største aktørene i markedet er det veldig vanskelig å komme inn med noe nytt. Siden store konserner som IBM og Fujitsu allerede har fotfeste kan de bli vanskelig for nye aktører å overleve. De blir gjerne satt litt i skyggen, konstaterer han.

Egne produksjonsfabrikker

Men med egen forskningsavdeling og produksjonsfabrikker i Shenzhen i Guangdonghar-provinsen i Kina har Huawei et fortrinn som gjør at de kan levere løsninger som andre produsenter ikke kan matche dem på - ifølge Huawei skal prisene også ligge 30 prosent under de andre leverandørene sine nivåer. 

Blant annet skal integrerte kjøleløsninger på servere gjør dem svært interessante for selskaper som vil spare både plass og penger. Ifølge Huawei vil løsningene redusere kostnadene ved kjøling med rundt 90 prosent. 

Ifølge det kinesiske selskapet har både Evry og Altibox valgt serverløsninger fra dem.

IT-systemsjef, Liang Lijuan, i Huawei Norge har stor tro på at det kinesiske selskapet vil lykkes også i bedriftsmarkedet i Norge.
IT-systemsjef, Liang Lijuan, i Huawei Norge har stor tro på at det kinesiske selskapet vil lykkes også i bedriftsmarkedet i Norge. Foto: Martin Braathen Røise

- Allerede i løpet av året forventer vi å få flere norske kunder fra olje- og gassindustrien samt utdanningsinstitusjoner, sier IT-systemsjef, Liang Lijuan, i Huawei Norge til digi.no

Selskapet kan leverer lagring, servere og annen nettverksinfrastruktur. I Kina kjører mange av landets største banker på løsninger fra Huawei. På fjorårets største kinesiske handledag tok selskapets høykapasitetsservere unna 260 000 betalingstransaksjoner i sekundet.

Huawei har betydelige ambisjoner for det norske og nordiske markedet. 

Nummer fem i verden

- Akkurat nå er vi nummer fem på verdensbasis når det kommer til lagring. Vi vokser fortere enn noen annen leverandør. Målsetningen er å bli den tredje største leverandøren i verden i løpet av våren 2018. I Norden er vi den nest største leverandøren når det kommer til servere, og målsetningen på sikt er selvfølgelig å kapre førsteplassen, sier visepresident, Jarrett F. Potts, for globalt salg og markedsføring i Huawei til digi.no.

Visepresident, Jarrett F. Potts, for globalt salg og markedsføring i Huawei.
Visepresident, Jarrett F. Potts, for globalt salg og markedsføring i Huawei. Foto: Linkedin

Selv om Huawei bare er i startgropen når det kommer til det norske bedriftsmarkedet, er de en leverandør med et godt rykte. Det kan nok skyldes at de har lyktes svært godt i forbrukermarkedet allerede. 

- Huawei er selskap vi er veldig positive til. Vi synes det er gøy at det kommer produsenter som tar det norske markedet på alvor. At de har ambisjoner om å konkurrere med etablerte og store leverandører er også bra for markedet forøvrig, tror daglig leder, Andreas Hisdal, i skyselskapet Intility.

Selskapet driver med bedriftsløsninger i skyen, og har flere store datasentre i osloområdet. Hisdal sier det kinesiske selskapet bidrar til større konkurranse i markedet, noe som gjør at Intility på sikt kan bli en bedre tjenesteleverandør.

Må bygge kompetanse

- Vi er i en situasjon der vi har fått tillit av våre kunder til å velge infrastruktur på vegene av de. Vi er dermed avhengige av å velge riktig leverandør. Man skal ikke se bort ifra at vi velger serverløsninger fra Huawei i fremtiden, men vår egen kompetanse på systemene de leverer må være på plass før vi kommer så langt, konstaterer han. 

Ifølge markedssjef Potts jobber Huawei nå aktivt med å bygge sin egen merkevare. Han sier at selskapets viktigste oppgave fremover er å bli et stort navn i bedriftsmarkedet.

Andreas Hisdal er daglig leder i skyleverandøren Intility.
Andreas Hisdal er daglig leder i skyleverandøren Intility. Foto: Martin Braathen Røise

- Folk må vite hvem vi er, og hvor gode produktene våre faktisk er. Produktene vi produserer gjør det veldig godt i tester, og vi begynner å finne nisjer hvor løsningene våre passer inn, sier Potts til digi.no. 

Seksjonssjef, Ola Ervik, ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har blant annet ansvaret for at superdatamaskinen Vilje skal fungere optimalt. Han sier til digi.no at han kjenner til det kinesiske selskapet fra telekombransjen.

- Huawei kom veldig fort ut av det blå. Det er helt formidabelt hva de har klart å levere i radio- og kjernenettet. Selskapet leverer også gode servere og lagringsløsninger, og er en aktør jeg stoler på og ser på som seriøs, sier han. 

Ifølge Ervik vil Huawei kunne være en mulig infrastrukturleverandør når flere universiteter i årene som kommer går sammen om å bygge en ny tungregnemaskin som skal få plass på Gløshaugen i Trondheim.

Seksjonssjef, Ola Ervik, ved NTNU mener Huawei er en aktør man kan stole på.
Seksjonssjef, Ola Ervik, ved NTNU mener Huawei er en aktør man kan stole på. Foto: NTNU

- Men vi er en offentlig aktør. Derfor må vi forholde oss til hva som skjer i anbudsrundene, sier seksjonssjefen.

Kan skreddersy løsninger

At Huawei både produserer og fabrikkerer egne produkter tror markedssjef Potts er en stor fordel når det kommer til leverandørvalg.

- Det gjør at vi har mer kontroll på hva som inngår i produktene våre, og vi kan dermed strømlinjeforme servere og lagring. Når en kunde har et veldig spesielt behov kan vi lage disse løsningene fort da vi selv står for all produksjon. Det gir både oss og kunden mye fleksibilitet. 

NHH professor, Tor W. Andreassen, mener at det kan være et godt resonnement. 

-  Kommer man seg inn i nye markeder er det i så fall fordi man har vesentlig bedre teknologi enn de andre leverandørene. Det kan også være fordi man har funnet seg en nisje man er veldige gode på. Om et teknologiselskap lager veldig gode produkter, vil det kunne være med på å rettferdiggjøre at etablerte selskaper ser seg om etter nye leverandører av infrastruktur. Har man som ny aktør fremoverlent teknologi som samtidig kan levere skreddersydde løsninger for segmentet, kan dette være med på å fremskynde prosessene som avgjør hvilke teknologileverandører norske selskaper velger i fremtiden, konkluderer Andreassen. 

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen