CEO i Zedge, Tom Arnøy (t.v), og CTO Stig Bakken, møtte digi.no i Trondheim i forrige uke i forbindelse med et PHP-seminar som Zedge arrangerte. Vi fikk et innblikk i selskapets framtidsplaner og hvorfor selskapets ledelse valgte å gå til USA for å finne investorer. (Bilde: Harald Brombach)

Nå skal norske Zedge erobre iOS

Full satsing på Apples plattform etter stor suksess med Android-app.

Ti år etter oppstarten er Trondheim-baserte Zedge klare for en større satsing på Apples iOS. Denne uken kommer selskapet med en helt ny versjon av Zedge-applikasjonen for iOS i noen utvalgte land, inkludert Norge. En verdenslansering vil først skje om en ukes tid.

Riktignok har det allerede en stund eksistert en Zedge-applikasjon til iOS, men CEO Tom Arnøy sier i et intervju med digi.no at dette egentlig er en slags testversjon. Den har likevel blitt lastet ned omtrent 5 millioner ganger.

Applikasjonen tilbyr mobilbrukerne å laste ned blant annet ringetoner og bakgrunnsbilder, samt spill til Android. Spill til iOS kommer senere. Alt innholdet er i utgangspunktet gratis.

Zedge startet opp allerede i 2003 – lenge før smartmobilene var blitt allemannseie. Arnøy forteller at det på denne tiden var litt vanskelig å få innhold flyttet fra pc-en til mobilen. Selskapet tok derfor i bruk blant annet WAP for levering direkte til mobilene. Gjennom tjenesten ble det også tilbudt «themes» til mobiler fra Nokia og Sony Ericsson. Målet var å gjøre det bra i USA, men verken Nokia eller Sony Ericsson var spesielt utbredt der.

– Derimot var vi store i India, forteller Arnøy.

USA

Zedge-applikasjonen, her i Android-utgaven, tilbyr brukerne svært mye gratis innhold.
Zedge-applikasjonen, her i Android-utgaven, tilbyr brukerne svært mye gratis innhold. Bilde: digi.no

Gjennombruddet i USA, som i dag er hovedmarkedet til Zedge, kom sammen med Android-applikasjonen til Zedge i 2009. Ifølge Arnøy har applikasjonen blitt lastet ned 71 millioner ganger. I dag har den 32 millioner aktive brukere. Applikasjonen har sammenhengende vært blant topp 15 mest nedlastede applikasjoner i Google Play Store i USA i tre år. I Norge ligger appen betydelig lenger ned på listen.

– Den åpnet virkelig for det amerikanske markedet. Samtidig var iOS en veldig låst plattform hvor det var vanskelig å lage en bra brukeropplevelse for vår type tjeneste, sier Arnøy.

Arnøy beskriver Zedge-tjenesten som en distribusjonsplattform for mobilt innhold og en oppdagelsestjeneste for brukerne. I tiden framover vil dette spesielt gjelde innen spill. Selv om selskapet selger distribusjon, er 98 prosent av visningene basert på selskapets anbefalingsmotor.

Han mener at Zedge leverer gode kunder, blant annet fordi tjenesten ikke er basert på incentivbasert installasjon, hvor brukerne får noe i bytte mot at de installerer.

– Zedge har ingen incentiver for slik installasjon. Det skjer alltid av fri vilje. Men brukerne våre bruker mye penger på spill, hevder Arnøy.

Han forteller at selskapet har mye, men anonymiserte, data om brukerne.

Innhold

– Målet er å tilby friskt og relevant innhold med høy kvalitet. Det er mye maskinlæring bak det å sikre kvaliteten. Å sørge for at innholdet er nytt, er enkelt. Relevansen er knyttet til brukeratferd, og både brukere og innhold segmenteres, forteller Arnøy.

Han legger til at fokus framover vil være innen sosial oppdagelse, blant annet i en versjon av Android-appen som skal komme i november.

– Det er innholdet som er produktet vårt. Men vi kan bygge mer persontilpassede tjenester på toppen av dette. Da slipper vi å kaste bort visninger som ikke er relevante, sier Arnøy.

Teknologisjef i Zedge, Stig Bakken, skyter inn at selskapet har en lang liste med ting de ønsker å gjøre.

– Men vi trenger flere folk, sier han. Selv har han vært tungt involvert i både søketeknologi og økosystemet rundt programmeringsspråket PHP.

Trondheim

I dag har Zedge 27 ansatte ved kontoret i Trondheim. Dette er primært personer knyttet til produkt og teknologi. Flere har doktorgrad. I tillegg har selskapet et kontor i New York som jobber med forretningsutvikling og annonsestyring.

Arnøy forteller at selskapet i liten grad har brukt ressurser på å bli kjente i Norge, siden det er USA som er det store markedet.

– Vi er kjente i Trondheim og engasjerte i miljøet her. Det er nødvendig når vi skal ansette folk, sier han. Zedge konkurrerer med mange andre om de beste folkene, men mener at det ikke er et like stort problem med å skaffe kompetanse her, som i området rundt Silicon Valley.

– Vi planlegger å ansette ti personer i Trondheim det neste året, forteller Arnøy. Dette inkluderer utviklere både innen Android, iOS og backend-systemer. Men også avdelingen i USA skal vokse.

Trenger kompetente investorer

– For å få mer innovasjon og mange suksesshistorier er vi avhengig av et velfungerende økosystem. Dette økosystemet trenger entreprenører, kunnskap og kapital. Entreprenører trenger kapital og kunnskap fra ventureselskapene for å realisere. Ventureselskapene trenger kunnskap for å gjøre gode investeringer. Viktig kunnskap og erfaring kommer fra entreprenørene gjennom realisering, og at denne kunnskapen må tilbakeføres til ventureselskapene. Det er mye «høna og egget»-problematikk her, sier Arnøy.

Han mener at «akseleratorene» i Silicon Valley er veldig kunnskapsdrevne og gjør alt de kan for å holde på entreprenører for å benytte kunnskapen videre til nye investeringer.

– Det er ikke tilfeldig at Silicon Valley har så mange serie-entreprenører. Det er ventureselskapene som tar dem med inn i nye startups. Jeg mener at mange ventureselskaper i Norge ikke har nok kunnskap til å gjøre gode investeringer i vår bransje, mobil/internett, og at mange har brent seg og avstår fra å investere mer. Økosystemet virker ikke og det er et stort problem det tar mange år å rette på, sier Arnøy.

I dag eier amerikanske IDT 70 prosent av aksjene i Zedge når opsjonsplanen er medregnet. Blant eierne er også en mindre investorgruppe med folk med bakgrunn fra blant annet AOL.

Zedge tjener i dag penger, men fordi majoritetseieren er børsnotert, ønsker ikke Arnøy å gå i detalj om dette. Men han forteller at eierne underveis har invester mye i selskapet.

Børsnotering?

– Vi har bygd det stein for stein, uten å ta for mange sjanser. Det er hele tiden en vurdering om man skal akselerere raskere. Vi ønsker å utforske nye veier og vurderer da å hente inn nye penger, forteller Arnøy. Han viser til en kunngjøring som IDT kom med i slutten av august, hvor det fortelles at ledelsen i Zedge har blitt instruert til å vurdere strategiske alternativer for å hente ut mer verdi av selskapet. Blant alternativene som nevnes er børsnotering eller oppdeling.

I forrige uke arrangerte Zedge en lukket teknologikonferanse i Trondheim, Zedge Tech Talks. Digi.no var invitert av Zedge, og selskapet dekket også reise og opphold. Det var i denne forbindelse at digi.no møtte Arnøy og Bakken.

Tech Talks

Zedge har arrangert Tech Talks tidligere som et internt arrangement, men denne gang var et 60-talls personer fra ulike selskaper invitert til å høre på blant annet PHP-skaper Rasmus Lerdorf. Digi.no intervjuet i den forbindelse Lerdorf og dekker konferansen forøvrig med denne artikkelen.

Ifølge Arnøy er målet til Zedge å kunne arrangere Tech Talks to ganger i året, samt å tilby et høyt faglig nivå. Planen er å bruke både intern og ekstern kompetanse til dette. Zedge samarbeider blant annet tett med Google i mange ledd og har ifølge Arnøy god tilgang på kompetanse. Aktuelle temaer ved framtidige arrangementer kan være big data og applikasjonsutvikling til Android og iOS.

– Vi har dessuten et ønske om at flere i Norge skal jobbe med produktutvikling og mindre som konsulent, legger Bakken til. Både han og Arnøy taler varmt om kunnskapsbasert vekst, og om å bygge videre på kunnskapene for å fremme kreativitet og motivasjon.

    Les også:

Til toppen