(Bilde: Ida Oftebro)
(Bilde: Ida Oftebro)

Mobildekning intercity-triangelet

Nå skal pendlerne på nett

Samferdselsdepartementet får ros for å ha drevet frem samarbeidet som skal gi 54 millioner reisende bedre dekning hvert år.

(Inside Telecom): Togpendlere i Østlandsområdet kan glede seg. Nå går NSB, Jernbaneverket og mobiloperatørene sammen for å sikre en oppkoblet togreise for alle passasjerer på regionens Intercity-ruter.

Torsdag presenterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen spleiselaget.

Langs Østfoldbanen skal Telia bygge ti nye basestasjoner som skal sikre dekning. Jernbaneverket skal bygge dekning i tunnelene, mens NSB skal utplassere repeatere som sikrer en god mobilopplevelse også inne i togene.

Repeaterne skal sikre mobildekning inne i togene der de suser avgårde med sine stålkropper i hundre kilometer i timen. Ikke nødvendigvis en enkel oppgave. Det samme gjelder basestasjonene, som må takle at potensielt mange hundre passasjerer skifter basestasjon i det toget suser forbi.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får ros for initiativet som har fått fart på samarbeidet.

– Vi har reist landet rundt og snakket med togpendlerne, og tilbakemeldingen er klar: I tillegg til at tog må være i rute. Ønsker de å kunne gjøre noe meningsfylt om bord, sier statsråden.

– Ingen fremtid uten telekom

Solvik-Olsen tror at vi raskere enn vi aner vil få et offentlig transporttilbud som får befolkningen til å la bilen stå helt frivillig. Dermed blir det gulroten, ikke pisken, som skal få fart på det grønne skiftet. Nøkkelen ligger i den teknologiske utviklingen.

– Den dagen du får en selvkjørende matebuss du kan bestille med mobilen, gir kollektivtransporten samme fleksibilitet som privatbilismen gjør i dag. Med dramatisk fallende priser på batterikapasitet, prosessorer, sensorer og oppkobling tror jeg denne hverdagen er nærmere enn mange i dag ser for seg, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil at offentlig transport skal oppleves som så attraktivt at folk lar bilen stå av egen vilje.
– Kanskje vi ikke trenger flere veier, men heller mer telekominfrastruktur? Vi kan snakke om selvkjørende biler, men uten telekom blir det ikke noe av, fortsetter statsråden.

Nå skal mobildekning på Intercity-strekningene Oslo-Halden, Oslo-Lillehammer og Oslo-Skien være et felles satsingsområde for operatørene, Jernbaneverket og NSB.

Østfoldbanen klar neste år

For Jernbaneverket betyr det at de har fått bevilget penger til å oppgradere de gjenstående ni tunellene langs Østfoldbanen med mobildekning. Tidligere er tunellene langs Vestfoldbanen og mellom Oslo og Lillehammer oppgradert.

For NSB innebærer avtalen at de monterer repeatere for mobilsignaler i alle tog. I første omgang på de 80 Flirt-togsettene som trafikkerer Intercity-strekningene. Foreløpig jobber NSB med å få på plass leverandører som har utstyr med de spesifikasjonene som kreves som hyllevare. Håpet er at utstyret kan være på plass på Flirt-togene innen 1. januar 2017.

Telia: – Gleder oss til å tette dekningshullene

Telia-sjef Abraham Foss gleder seg til å tette dekningshullene på landets mest trafikkerte jernbanestrekninger.

– Intercity-triangelet er en togstrekning med 54 millioner reiser i året. I dag opplever ikke disse god nok kvalitet på mobildekning langs linja. Denne forsterkede satsingen vil gi disse en bedre hverdag, sier Foss.

Disse skal sørge for bedre dekning langs landets mest trafikkerte togstrekninger. Fra v.: Håkon Myhre fra NSB, Telia-sjef Abraham Foss, Sverre Kjenne i Jernbaneverket og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Telia begynner med å forsterke anlegget langs Østfoldbanen. 10 nye basestasjoner skal settes opp i løpet av 2016. Planlegging og plasseringsvalg langs de to andre linjene er godt i gang. En forsterkning langs disse togstrekningene vil også medføre bygging av flere basestasjoner.

– Nå har vi brukt betydelige summer på 4G-dekning, og er oppe i en befolkningsdekning på 96 prosent. Vi innser at det ikke er godt nok. Vi vil også være enda mer tilstede der folk ferdes. Derfor har vi bygget ut veituneller i samarbeid med Veivesenet og T-banetuneller i samarbeid med Ruter og de andre operatørene. Nå har tiden kommet for toglinjene, sier Foss.

Til toppen