Det ligger mye spennende potensiale i samarbeidet mellom de to gigantene. (Foto: IBM)

Nå skal sosiale data analyseres

IBM og Twitter inngår samarbeid.

Twitter sitter på mye data, og IBM er flinke til å analysere data. Det er kanskje ikke så rart at de to selskapene har funnet til hverandre, og målet er å forandre bedrifters beslutningsprosesser.

Det nye samarbeidet mellom Twitter og IBM går ut på flere punkter.

Data fra Twitter skal integreres sammen med IBMs analysetjenester i nettskyen. IBM kommer til å tilby data fra Twitter som en del av sine tjenester, for eksempel det anerkjente analyseverktøyet Watson. Entreprenører og programvareutviklere vil også kunne integrere Twitterdata i nye skytjenester som bygges med IBMs Watson Developer Cloud eller IBM Bluemix.

De to selskapene skal også levere bedriftsapplikasjoner for bedrifter. Poenget der er at Twitterdata integreres med IBMs løsninger for kundehåndtering, og målet er at medarbeidere innen salg, markedsføring og kundeservice vil kunne kartlegge holdninger og atferd og dermed bedre engasjere og støtte kundene.

IBMs konsulenter i Global Business Services får også bruke Twitterdata for å styrke sine tjenesteleveranser til ulike bransjer, og det skal samarbeides om å utvikle unike løsninger for bestemte bransjer. Det er først og fremst snakk om banktjenester, forbrukerprodukter, detaljhandel, reiseliv og transport.

Ifølge Dick Costolo i Twitter vil dette partnerskapet med IBM vil endre måten forretningsbeslutninger blir tatt på, fra å identifisere nye markedsmuligheter til bedre å engasjere kunder, partnere og ansatte, skrives det i pressemeldingen.

Ideen er at man skal for eksempel kunne sette fart i produktutviklingen ved å forutsi langsiktige trender eller gjøre det lettere å ta ut etterspørselsprognoser basert på sanntids-data som for eksempel værdata.

Begge selskapene presiserer at sammenslåingen av Twitters massive datamengder og IBMs kraftige analyseverktøy vil gjøre hverdagen mye enklere for mange bedrifter og tjenester, gjøre det enklere å forutse trender og ta bedre avgjørelser.

    Les også:

Til toppen