Blackberry ønsker helst å lage unike produkter, ikke bare spy ut mobiler med store skjermer som ikke skiller seg ut. (Bilde: Blackberry)

– Nå skal vi fokusere

Blackberry-sjefen har troen på fremtida.

Det begynner å bli en stund siden Blackberry var på topp - og stort sett synonymt med mobile løsninger for profesjonelle brukere. Selskapet har imidlertid aldri gitt opp, og en ny sjef, John Chen, tok over ledelsen i fjor høst.

I et nytt intervju forteller Chen at hans mål er å aldri tape penger igjen, og han har en plan for hvordan man skal få det til.

Chen er sikker på at det verste nå er lagt bak, og at Blackberry vil overleve som selskap. Og det er ikke bare overlevelse han ser for seg, men også vekst. Blackberry styrer nå alle elementene av sine utviklingsprosesser, og har minimert utgiftene, sier Chen, samtidig som selskapet både ansetter nye mennesker og kjøper mindre bedrifter.

John Chen har fra før erfaring med å redde selskaper som sliter, han snudde blant annet databaseselskapet Sybase, som etter flere år med tap begynte å tjene penger under hans ledelse i år 2000.

Blackberrys nyeste produkt, den relativt snodige Passport, skal ha solgt ganske bra, og senere i år lanseres Blackberry Classic. Den sistnevnte har, som navnet tilsier, en klassisk utforming som bringer tankene tilbake til Blackberrys storhetstid. Ny programvare, BES 12, lanseres også straks, og denne pakken vil gjøre det mulig for storbrukere å styre Blackberry-enheter på deres nettverk, samtidig som den for første gang vil støtte både Apple-, Windows Phone- og Android-enheter på det samme nettverket.

Chen ser også mot neste år, og sier at planene for kommende enheter ikke er finalisert, men at de er opptatt av å ha færre, men unike produkter, i stedet for å lansere enda en smartmobil med 5 tommers skjerm - som alle andre.

Ifølge Reuters er ikke alle analytikere like overbevist, det er enighet om at John Chen ser ut til å gjøre en god jobb og Blackberry har åpenbart fått selvtilliten tilbake, men spørsmålet er fremdeles om denne selvsikkerheten vil oversettes til faktiske salg.

    Les også:

Til toppen