TELEKOM

Nå skrur Telia igjen

Telekjempe varsler ny prismodell etter skuffende resultater.

Lars Nygren, toppsjef i TeliaSonera, varsler en ny prismodell for å tjene mer på økende datatrafikk på mobil.
Lars Nygren, toppsjef i TeliaSonera, varsler en ny prismodell for å tjene mer på økende datatrafikk på mobil. Bilde: TeliaSonera
19. apr. 2012 - 08:30

Den svenske telekjempen TeliaSonera presenterte torsdag morgen resultater for første kvartal i Stockholm. Ifølge den svenske næringslivsavisen Dagens Industri leverte selskapet ikke de resultater som markedet hadde forventet.

Resultat før skatt endte med et overskudd på 5,4 milliarder svenske kroner, mot 6,67 milliarder svenske kroner samme periode i fjor. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 8,8 milliarder kroner, en marginal nedgang siden samme kvartal, men ca. 200 millioner svenske kroner mindre enn forventet.

Selskapet fikk imidlertid 1,2 millioner nye kunder totalt sett og har dermed totalt sett 172,4 millioner aktive kunder. Det er særlig vekst i Eurasia. I dette området har imidlertid selskapet de siste dagene fått mye kritikk for sitt nære samarbeid med diktaturer. Mer om det kan du lese her: Åpner mobilnett for avlytting

I resultatrapporten skriver Lars Nyberg, TeliaSoneras toppsjef, at nedgangen i inntekter fra tale og meldingstjenester innenfor mobiltelefon i stor grad blir kompensert av økte inntekter på datatrafikk. Nå varsler selskapet at de endrer sin prisingsmodell for å tjene mer på datatrafikken.

– Vi har vært i forkant og hevdet at siden prisene for tale fortsatt kommer til å synke så må det bli et bedre forhold mellom bruk og pris på data. TeliaSonera leder denne utviklingen mot en ny og holdbar forretningsmodell. Vi har i lengre tid argumentert for en trappetrinns-modell for prissetting av data, lavere kostnader for dataroaming og vi har nylig varslet at vi, over tid, vil ta oss betalt for IP-telefoni, sier Nyberg.

Han forteller at det nye prisregimet vil bli introdusert i Spania innen en måneds tid. I Sverige vil dette bli aktuelt for nye abonnenter i løpet av sommeren. Det er usikkert når dette kan bli aktuelt i det norske markedet, som er preget av knallhard priskonkurranse. TeliaSonera eier Chess og NetCom i det norske markedet.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.