Nå starter mobilspill-bølgen

Nå starter salget av Java-spill for mobiltelefoner. Operatørene og produsentene håper gjentagelse av ringetone og logo-bølgen.

I løpet av sommeren starter salget av mobiltelefoner som lar deg laste ned og bruke Java-programmer for alvor. For de fleste betyr dette spill på bussen, jobben eller i køen.
Foreløpig har det dukket opp spill for to Nokia-telefoner, to Siemens-telefoner og to Motorola-telefoner. Den billigste er Nokia 3410 som selges med binding for rundt 1000 kroner. Telefonene lar deg laste ned spill over WAP. Betalingen skjer enten med SMS eller kredittkort.

Markedet er helt i åpningsfasen, og Telenor Mobil er en av de første som så vidt har kommet i gang. digi.no har snakket med en rekke av aktørene i bransjen, noe som avdekker en foreløpig kort liste av nedlastningsmuligheter. Men alle tror på en eksplosjon på tilbudssiden - og på brukersiden.
Her kan du skaffe deg Java-spill:
Engelske Gameloft.com har størst utvalg med en rekke spill for de ulike Java-telefonene. Flere av spillene er basert på tidligere PC-titler som 'Prince of Persia' og 'Rayman'. Spillene koster tre euro.
Midletcentral.com finner du både gratis-spill og betalspill for mange telefoner. Trykk på Games - på bunnen finner du gratisspill. Ellers betaling med kredittkort. Telenor djuice.no har fire spill for Nokia 3410. Spillene koster 10 kroner
Netcom skal snart lansere flere spill

- Vi tror dette kan bli stort, men spår foreløpig ingen ting. Det var jo ingen som klarte å forutse at ringetoner og logoer skulle bli så stort, påpeker Esben Tuman Johnsen, informasjonskonsulent i Telenor Mobil overfor digi.no.

Hittil har alle mobilprodusentene laget sine egne - og lite imponerende spill. Men nå kommer det stadig flere telefoner med Suns Java-programvaresystem innebygd, og dette åpner en ny verden. Nå kan en utvikler i utgangspunktet skrive et spill for flere telefoner, men tilpasningene til hver enkelt telefon kan være omfattende.

Situasjonen minner om oppstarten av PC-bransjen på 80-tallet. Selv om Sun har definerte noen minimumskrav for maskinvaren, varierer telefonene sterkt. Det finnes ingen standard for skjermstørrelse, knapper på telefonen, bruk av lyd, minnestørrelse og prosessorytelse. Det finnes også brikker som akselererer Java-program, men selskaper som Nokia vil ikke røpe hva som ligger i selskapets telefoner.

Les også

Markedet står også foran en annen kamp: Hvem skal selge spillene? Alle kan produsere og selge ringetoner og logoer, men å lage et spill er mye tyngre. Blir det teleselskapenes portaler, egne distributører som Inpoc eller produsentene selv?


- Det ligger an til en kamp om rollefordelingen, innrømmer Per Christian Myklebost, produktsjef på Java hos Netcom, til digi.no.

Heller ikke modellene for betaling er fastsatt. Foreløpig selges spillene som vanlige nedlastninger med engangsbetaling og senere fri bruk. Men teleselskapene ønsker nett-trafikk og planlegger spill der du kjemper mot andre brukere, melder inn high-score eller laster ned nye nivåer fortløpende - mot betaling.

Til toppen