IT-direktør i Nav, Torbjørn Larsen, skal nå fylle opp det nest øverste nivået i organisasjonskartet for Navs IT-virksomhet. (Foto: Harald Brombach)

Nå starter Nav jakten på nye teknologiledere

IT-direktør Torbjørn Larsen lover svært interessante oppgaver.

Nav er godt i gang med den tidligere annonserte organiseringen av IT-virksomheten i etaten, og etter en vellykket profileringskampanje som resulterte i ansettelser av flere utviklere, har tiden nå kommet til å lyse ut flere lederstillinger på nivået under IT-direktør Torbjørn Larsen.

– Utgangspunktet er den massive, digitale transformasjonen Nav er inne i. Vi har til en viss grad kjøpt oss ut av de store oppgavene vi fikk for noen år siden. Nå har vi behov for å komme litt tettere på digitaliseringsarbeidet og å ta mer eierskap, sier Larsen til digi.no.

Smidig

– Vi trenger å kombinere store løft med smidige prosesser. På stadig flere områder har vi hyppige «releaser», særlig på områder hvor plattform og rammeverk er på plass, sier Larsen.

Han forteller at Nav har store løsningsområder hvor det ikke finnes hyllevare, og det er denne skreddersømmen etaten nå vil komme tettere på.

– Men vi skal heller ikke lage ting man får kjøpt, sier Larsen.

Det betyr ikke at Nav er ferdig med de store prosjektene.

– Disse prosjektene går fortsatt og handler om å etablere løsninger som gjør det mulig å videreutvikle på en smidig måte med hyppige leveranser. Vellykket digital transformasjon blir man aldri ferdig med, sier Larsen.

– Man har en tendens til å overvurdere hvor raskt ting går på kort sikt, og å undervurdere hvor kraftfullt det er på lang sikt.  IT er ikke et mål i seg selv. Det er et virkemiddel. 

Alt i alt krever dette en annen organisering av IT-området i Nav. Digitalisering er et organisasjonsutviklingsprosjekt og det handler om å flytte fokuset til hvordan vi kan jobbe smartere og skape mer verdi ved hjelp av IT. Vi står midt i dette skiftet nå, etter tiår med akkumulert vedlikeholdsbehov.

Fem stillinger

– Reorganiseringsarbeidet pågår gjennom hele 2016. Vi har nå landet det øverste organisasjonsnivået med åtte områder. Fem av disse lederstillingene lyses ut før sommeren, forteller Larsen.

Dette er lederstillinger innen teknologiområdene applikasjonsutvikling, felleskomponenter og analyse- og beslutningsstøtte.

– Et nytt område er forretningspartner IT, som skal utvikle gode målbilder og veikart sammen med forretningssiden. Det siste området er virksomhetsstyring IT, som skal sikre en helhetlig styring og optimal ressursbruk på IT-området, sier Larsen.

I tillegg videreføres områdene sikkerhet og arkitektur, samt infrastruktur og plattformtjenester.

Ny organisasjonsmodell i Nav IT.
Ny organisasjonsmodell i Nav IT. Foto: Nav

 

– Vi skal styrke oss på tradisjonell BI (business intelligence, beslutningsstøtte, red.anm.) og gå dypere inn i stordatabehandling («big data»). Målet er å utvikle dyp innsikt om arbeidsmarkedet, brukerne og tjenestene våre. Dette vil gi bedre beslutningsstøtte og mer brukertilpassede prosesser, forteller Larsen.

Spennende utfordringer

– Dersom man brenner for IT-faget og for avansert og kreativ problemløsning, er dette blant de mest spennende utfordringene man kan finne på det norske arbeidsmarkedet for tiden. Det dreier seg om kjempekule jobber, hevder han.

Selv om han anser Navs IT-bemanning som lav i forhold til sammenlignbare sektorer og virksomheter, omlag 3 prosent av de ansatte i Nav jobber innen IT, så beskriver Larsen oppgavene som virkelig store.

– Dette er en stor og kompleks IT-operasjon hvor utvikling, drift og forvaltning utgjør mer enn to milliarder kroner i året. Når ny organisasjonsmodell er innarbeidet skal vi levere minst like godt som i dag, på en smidigere måte, med en bedre kvalitet og til en lavere kostnad.

– Vi skal fortsatt bruke markedet, men vi skal kjøpe flere ferdige løsninger og færre timer. Og vi skal befeste teknologiområder som vi anser som strategiske for oss, sier Larsen.

Lirke-lure-lære

– Vi er inne i en fase hvor vi må skynde oss langsomt, hvor vi må eksperimentere og ikke hoppe fra ti-meteren med en gang. Ta blockchain eller kognitiv teknologi. Skal man kline til, eller skal man vente? Disse paradigmeskiftene krever dybdekunnskap og en lirke-lure-lære tilnærming, sier Larsen.

Selv begynte Larsen i stillingen som IT-direktør i Nav i august i fjor. På spørsmål om hvilke konkrete endringer han har fått gjennomført så langt, svarer Larsen at det første han tok tak i, handler om mobilitet.

– I takt med at arbeidsmønsteret endrer seg, blir den tradisjonelle kontorplassen ikke lenger det eneste stedet vi utfører oppgavene våre. Vi jobber derfor på høygir med å legge til rette for mobilitet og samhandlingsløsninger som svarer på medarbeidernes behov og forventninger. Plattformen og løsningene vi tilbyr plasserer Nav helt i front i offentlig sektor når det gjelder å utnytte fleksibiliteten ved digitale arbeidsflater, sier Larsen.

– Kanskje best

Det har vært mange negative oppslag om IT-virksomheten til Nav, men Larsen gir uttrykk for et noe annet bilde.

– Nav har hittil ikke brukt en krone mer enn det som ble bevilget, og funksjonaliteten ble levert. Men det måtte gjøres endringer i hvordan man kunne komme til målet. Det er imidlertid imponerende at man kom i mål!

– Noen av ambisjonene måtte vi skyve ut i tid og vi har lært av erfaringene vi gjorde. I dag er vi veldig gode, kanskje best i offentlig forvaltning, på å kjøre store IT-prosjekter, sier Larsen.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen