Trond Heier satser på at brukere selv vil oppsøke reklamen. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Nå vil han leve av reklame

Tidligere Linpro-sjef Trond Heier vil konkurrere med Groupon, Facebook og Finn.

Trond Heier holdt fanen høyt for fri programvare gjennom fem år som sjef for Linpro, men gikk fra selskapet etter fusjonen med Redpill.

Fri programvare sto sentralt også da han i fjor ble leder for den lille telekomaktøren Ibidium, men det ble et kortvarig forhold.

Heier sluttet for tre uker siden, etter eget utsagn for å konsentrere seg fullt om sitt nye prosjekt.

Nå beveger sivilingeniøren seg ut på upløyd mark. Etter å ha jobbet med oppstarten i over ett år lanserte han i går nettjenesten Baretilbud.

Før intervjuet med digi.no fikk vi inntrykk av at de vil ta opp kampen med tilbudsfenomenet Groupon, som på kort tid har fått en svimlende markedsverdi.

Sammenligningen stemmer bare delvis, men akkurat som Groupon vil Heier formidle annonser til forbrukere.

Forretningsideen er å selge reklameplass til produkter i forbrukermarkedet. Det skal utelukkende være fra butikker med fysiske utslagssteder, og favner altså ikke nettbutikker eller virtuelle varer.

- Det er rett og slett en annonseside for annonsører. Vi bygger opp et seriøst nettsted som skal gjøre det enklere for forbrukere å finne gode tilbud. Tilsvarende skal det bli enklere for annonsører å treffe kunder som er i kjøpsmodus.

Heier mener han har funnet en nisje uten direkte konkurrenter.

- Det er ingen etablerte konkurrenter, men det finnes tilstøtende aktører. I den gruppen finner du Groupon, Finn.no og Facebook Places med sin «sjekke inn»-tjeneste. Enkelt sagt posisjonerer vi oss et sted mellom disse tre.

- Det Finn.no har gjort for rubrikkannonser gjør vi med tilbudsannonser, sier han.

Gründeren mener den store forskjellen mellom dem og Groupon ligger i kommunikasjonen med kundene.

- De forteller om et kjempetilbud én gang om dagen. Vi skal være stedet du går til før du skal kjøpe noe, sier Heier og nevner tilbud på eikeparkett som et eksempel.

Å reklamere for ett enkelt produkt på nettstedet skal koste rundt 3000 kroner måneden, med rimeligere alternativer for kortere varighet. I en lanseringsperiode vil det være gratis å legge inn annonser.

iPhone først

Arbeidet med egne mobilapplikasjoner er i gang, og på sikt skal brukere som velger å registrere seg kunne motta tilbudsannonser fra aktører i nærheten.

- Hvis du tillater oss å spore deg på mobiler blir vi også lokasjonsbaserte. Du kan for eksempel få tilbud om sko hvis du går langs Bogstadveien, sier Heier og sikter til Oslos populære handlegate.

Mobil-app til iPhone skal lanseres innen en måned. I neste runde kommer tilsvarende til Android. Sistnevnte en mer åpen plattform som dermed ligger Heiers hjerte nærmere.

- Med min bakgrunn skulle vi selvsagt ha gjort det i motsatt rekkefølge, men det har med tilgangen til utviklere å gjøre, sier Heier.

- Forsiktig start

Konseptet er altså å selge reklame og sette det i et system. Ifølge Heier som kaller dette «ads on demand» er målgruppen alle typer forbrukerorienterte produkter som i dag markedsføres på papir, i reklamespotter på TV og i avisa.

Foreløpig er det kun noen ytterst få annonser på plass på nettstedet, som også lider av noen tekniske feil knyttet til presentasjon av bildene som snart loves fikset.

- Det er en veldig forsiktig start. Det skal bli mer spennende å besøke oss etter hvert, forteller Trond Heier, som sier de skal ha høy utholdenhet med å bygge opp tjenesten.

Baretilbud ble etablert som selskap i fjor og har foreløpig hentet inn tre millioner kroner i en emisjon før nyttår. Foruten Heier som sjef består virksomheten av en salgsleder, tre utviklere og to eksterne utviklere i lavkostlandet Venezuela.

Helt uten fri programvare kommer heller ikke denne fasen i Heiers karriere.

- Vi kjører jo fri programvare da. Det er Ubuntu i bunnen, databasen er Postgresql og hele løsningen er utviklet med Ruby on rails.

Til toppen