Nå vil Hermansen overta nettbutikkene også

Med sine Gule Sider planlegger Telenor å lage den dominerende Internett-markedsplassen i Norge. Telenor skal lokke kunder og leverandører med en felles handlekurv og levering på døren.

Ideen er like gammel som Internett selv. Mange har forsøkt å lage den komplette markedsplassen med lenker til alle nettbutikkene, men ingen har lykkes skikkelig, blant annet på grunn av mangel på butikker. Nå satser mektige Telenor.

Det nye nettorget er allerde sniklansert - du finner det under en liten menyknapp på Gule Sider. Foreløpig har Telenor bare laget lenker til en del av de eksisterende norske nettbutikkene, men dette er bare starten.

- Ambisjonen er å skape det dominerende internett-markedsplassen i Norge, sier Jan Staff, Internett-produktsjef hos Telenor Media til digi.no. Mange snakker om og venter på at internett-handel skal eksplodere - i stedet for å prate skal vi få det til å smelle. Posisjonene vi (Telenor) har i dag krever nesten at vi lager et slikt handelssted, mener Staff.

Staff forteller at det er Telenor Media med sine telefonkataloger som har fått ledertrøyen for Telenors internett-handelssatsning. Med Telenors ressurser og kundebase i ryggen kan Gule Sider bli en meget alvorlig trussel for konkurrerende internett-torg som Posten og SOL.

- Vi drar veksel på alle andre Telenors tjenester, inkludert Telenor Nextel, forteller Staff.

For å få fart på Internett-markedet, planlegger Telenor både gjøre det lettere for kunder å handle og leverandører å etablere internettbutikker.

- Gule Sider behandler Norges næringsliv likt, noe vi skal fortsette med. Det er ikke bare de største leverandørene som skal kunne komme seg på nettet. For å gjøre det enkelt for småbedrifter skal vi i løpet av høsten lage flere betalingssystemer og leveringsløsninger, forteller Staff til digi.no

Staff påpeker at forskjellige grener av Telenor jobber med flere betalingssløsninger, blant annet et elektronisk lommeboksystem som heter Bestill og Betal. (Se tidligere sak i høyre marg). Meningen er at småbutikker og leverandører ikke skal måtte etablere egne servere, men leie plass hos Telenor med ferdige betalingssystemer.

- Vi holder på å forhandle med en rekke selskaper om utkjøring av varer. Det er for tungvint å måtte gå på posten. Meningen er at hvis du bestiller varer fra flere internettbutikker, skal du få dem levert samtidig, forteller Staff.

Den fulle tjenesten skal være i drift før nyttårsaften, lover Staff.

Staff vil ikke fortelle hvem Telenor Media forhandler med, men innrømmer at Posten, UPS, TollPost Globe og Linjegods er mulige partnere. Meningen er at kundene og forretningene skal kunne velge distributør uten å måtte inngå separate avtaler, forteller produktsjefen.

I tillegg til inntekter fra de forskjellige systemene, vil Telenor også tjene penger på å selge annonser på det som kan bli et meget populært nettsted. Gule Sider er fra før av en av Norges meste brukte nettjenester.

Staff vil ikke kommentere budsjetter eller mål for antall kunder.

I tillegg til markedsplassen har Telenor Media også samlet en del andre eksisterende tjenester under Gule Sider, blant annet Restaurantguiden, ISO 9000-katalogen Kvalex og Golfguiden.

- Vi planlegger flere guider som utnytter informasjonen vi har i Gule Sider, men hvilke må jeg få komme tilbake til, sier Staff til digi.no.

Til toppen