Det svensk-baserte rekrutteringsselskapet Jobline er blant de 50 mest attraktive børskandidatene i år 2000. Det mener den store franske investeringsbanken BNP Paribas, som nå ranker de hotteste børskandidatene blant europeiske internettselskaper.
Jobline skriver i en pressemelding at BNP Paribas i sin analyse "internet@europe.growth" har kartlagt nøkkelkriterier som ligger til grunn for en realistisk vurdering av aksjeverdien; markedstørrelse, markedsandel samt markedsledere.
I undersøkelsen har investeringsbanken besøkt et stort antall nyetablerte selskaper i Europa, og blant disse valgt ut 50 Internettselskaper som er hotte kandidater for børsnotering i løpet av år 2000.
På listen finnes det kun tre skandinaviske bedrifter, og alle tre er svenske; Jobline, Spray og LetsBuyIt.
- BNP Paribas rapport er et godt eksempel på at online-rekruttering er attraktivt, og viser også at Joblines europeiske strategi fungerer. Vi har i løpet av tre år bygd opp et internasjonalt selskap som er klar for børsnotering, og som i dag går med overskudd på de markedene hvor virksomheten er kommet i gang (det vil si i Sverige og Finland, red. amn.). Jobline International vil antakelig noteres på børs i løpet av 2000, sier administrerende direktør for Jobline i Norge, Haakon Gellein (bildet) til digi.no.
Ifølge BNP Paribas kan det europeiske markedet for aksjer i internettselskaper være verdt så mye som 250 milliarder amerikanske dollar i løpet av inneværende år. Den franske investeringsbanken regner med at det vil være omtrent 200 børsnoterte internettselskaper ved slutten av året.
BNP Paribas spår også at antall Internettbrukere i Europa kommer til å vokse fra dagens 38 millioner til 98 millioner i år 2003.
- Jobline er det eneste internettrekrutteringsselskap på listen. Mange internettselskaper har gjennomført emisjoner og oppkjøp med løfte om en pan-europeisk etablering. For oss er BNP Paribas analyse et bevis på at Jobline er et av de få selskapene som er i ferd med å oppfylle sine løfter. Å etablere seg i Europa handler om mer enn å sette opp en hjemmeside på lokalt språk. Det handler også om å ha en virksomhet med fokus på en sterk lokal salgsorganisasjon, sier Gellein.
Jobline har nå 14 kontorer i åtte europeiske land. I år vil selskapet fortsette sin ekspansjon og åpner ett nytt kontor per måned. Hittil siste etablering fant sted i Roma.
Nordens største mediehus, svenske Bonnier, gikk nylig enda sterkere inn på eiersiden i Jobline. I slutten av januar økte Bonnier sitt eierskap i morselskapet Jobline International til 20 prosent. Samtidig har Bonnier-ansatte Björn Larsson fått plass i Joblines styre.
I fjor sommer fikk Jobline en kapitaltilførsel på 120 millioner svenske kroner fra to amerikanske investeringsselskap.
Mer om StepStones børsnotering finner du her:
StepStone til hovedlisten
StepStone stepper opp på børs