Selv med Google som eier har ikke Motorola Mobility greit å markere seg med nye og spennende modeller. Årsaken er at produktplanene på ingen måte kan skiftes ut over natten. (Bilde: Motorola Mobility)

Nådeløst fra Google om Motorola-mobiler

Men må leve med produktarven i mange måneder til.

Google gjennomførte oppkjøpet av Motorola Mobility i mai i fjor, uten at det har bidratt til en oppblomstring av spesielt spennende smartmobilprodukter. Disse har fått lite oppmerksomhet og dermed har markedsandelene til selskapet heller ikke utviklet seg i positiv retning.

I et foredrag under Morgan Stanley Technology Conference kom Googles finansdirektør, Patrick Pichett, med det som omtales som noen overraskende ærlige uttalelser som Motorolas virksomhet.

– Motorola har en produkt-pipeline som er god, men ikke virkelig opp mot standardene om hva Google ville si er «wow» – innovativ, forvandlende, sa Pichett. Et opptak av dette finnes hos The Verge.

Patrick Pichette er finansdirektør i Google.
Patrick Pichette er finansdirektør i Google. Bilde: Google

– Vi har arvet 18 måneder med produkt-pipeline som vi faktisk er nødt til tømme akkurat nå, mens vi faktisk bygger den neste bølgen med innovasjon og produktserier, sa Pichett.

Det fleste av nyhetene om Motorola Mobility etter oppkjøpet har dreid seg om effektivisering og omstilling av driften. Dette er ennå ikke unnagjort, ifølge Pichette.

– Vi er nødt til å gjennomgå denne overgangen, sier han, og legger til det ikke er enkle omstillinger.

Pichette skal forøvrig også ha fortalt at Google fortsatt har et usedvanlig godt forhold til Samsung. Tidligere i uken kom det en meldinger om at Google er bekymret over dominansen Samsung har i Android-markedet og hvilke konsekvenser dette vil kunne få i kommende forhandlinger.

Til toppen