Nær dobling for Sony Ericsson

Nokia sliter, men Sony Ericsson leverer sterke tall og en salgsvekst på 66 prosent.

Sony Ericsson kan i første kvartal skilte med en kraftig vekst i antall solgte mobiltelefoner. I første kvartal ble det solgt 8,8 millioner telefoner, mot 5,4 milloner telefoner tilsvarende kvartal i 2003. Det tilsvarer en økning på 66 prosent. Sony Ericsson øker dermed markedsandelen på verdensbasis.

Det skjer like etter at Nokia rapporterte om svakt mobilsalg rett før helgen. Nokia tapte terreng i første kvartal, mens selskaper som Sony Ericsson og Samsung tar nye markedsandeler.

Det gir også utslag i inntektene for Sony Ericsson. Selskapet går fra kraftig underskudd til et pent overskudd i første kvartal. Selskapet fikk et resultat før skatt i første kvartal på 97 millioner euro mot et underskudd på 113 millioner euro i fjor. Nettoinntekten endte på 82 millioner euro, opp fra minus 104 millioner euro i fjor. Omsetningen endte på 1,338 millioner euro mot 806 millioner euro i første kvartal i fjor.

Sony Ericsson beregner at det globale mobilmarkedet til å være over 550 millioner telefoner i 2004. Selskapet øker dermed estimatene sine, som tidligere var anslått til å være rundt 520 millioner telefoner.

- Vårt fokus på GSM, UMTS og japanske standarder har vist seg å være suksessfulle. Vektleggingen av bildeteknologi, multimedia, underholdning og industridesign reflekteres i vår produktportefølje, sier Sony Ericsson-sjef Katsumi Ihara.

I første kvartal lanserte Sony Ericsson selskapets første megapixel kameratelefon, S700.

Til toppen