Nær dobling på mobil-moro

Schibsted og Inpoc har vært svært flinke til å selge mobilmoro, og med nye og kraftigere mobiler kan prisene økes.

Schibsteds mobilbaby, Inpoc, økte i fjor omsetningen fra 76 til 127,5 millioner kroner, sammenliknet med året før, melder Finansavisen. Selskapet selger spill, bilder, ringetoner og annen underholdning til mobiltelefoner.

Med økning på 68 prosent vokste de langt raskere enn resten av markedet, som økte med 25 prosent.

Veksten er dessuten svært lønnsom. Selskapet økte overskuddet fra 12,5 millioner til 21,2 millioner. Og fremover kan det bli enda bedre, tror Johan Leander, administrerende direktør i Aspiro.

- Vi har særlig tro på at terminalutviklingen vil være av stor betydning. Bedre telefoner fører til at vi kan utvikle nye og mer komplekse tjenester. Dette leder til at vi kan kreve høyere priser for produktene våre og det vil bli rom for å tjene mer penger, sier han til Finansavisen.

Svenske Aspiro er i løpet av året blitt fusjonert med Inpoc, men Inpoc skal fortsette som merkenavn.

Leander nevner også lanseringen av 3G som spennende og en mulighet for nye mer avanserte tjenester. Han tror på en vekst i markedet for underholdningstjenester for mobil på mellom ti og femten prosent. Andre har kommet med høyere estimater.

Til toppen