RESULTATERFINANS

Nær tredobling for HP-bærbar

HP fester grepet om markedet for bærbare maskiner, men tapte førsteplassen totalt i andre kvartal, viser ny rapport.

11. aug. 2005 - 13:31

Det er ikke hver dag at en stor PC-produsent kan melde om tredobling i salget av et veletablert produkt. Men HP kommer svært nær med salget av bærbare i Norge i andre kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Markedet for slike maskiner er riktignok i sterk vekst, men HP har gjort det vesentlig sterkere enn markedet, og har nå en markedsandel på 23,6 prosent.

På markedet for stasjonære er HP derimot i stagnasjon. Markedet vokser, men HP står helt stille i antall solgte enheter. Dermed har Dell gått forbi i totalsalg.

– Vi er generelt godt fornøyd. Dette er ikke bare bygd på én god avtale, men generelt bra salg, sier sjef for PC i HP Norge, Ingeborg Flønes.

Den ene gode avtalen hun sikter til, er Dells storavtale med Statoil, som har sendt dem forbi HP i totalsalg for andre kvartal.

Hans Christian Seime, markedssjef i Dell, mener dette blir feil måte å telle på.

– Det blir helt feil å trekke ut enkelte avtaler, sier han. – Vi vokste med nesten 100 prosent i andre kvartal, og gikk forbi HP.

Noe mer vil han ikke si om egne tall, før en pressemelding går ut i morgen tidlig.

Seime har tidligere uttalt at målsetningen er å gå forbi HP i år. Men Flønes og HP har på ingen måte gitt opp kampen om tronen for hele året.

– Jeg regner ikke med at de blir større enn oss i år, men de var større i andre kvartal på grunn av Statoil-avtalen. Vi har på ingen måte tenkt å la dem bli størst, sier hun.

Flønes nevner at deres nye serie med bærbare maskiner er blitt godt mottatt, og at sommersalget har gått over forventning. En sommerkampanje som bare varte i to dager førte alene til 1.750 solgte maskiner.

HP har ifølge IDC en markedsandel på stasjonære maskiner på 19,8 prosent.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.