Næringslivet kan ikke vente med å innføre IT

Gartner-direktør Nick Jones advarer mot å satse på billig og sen IT-implementering.

Gartnerpresident Nick Jones rister på hodet av Nicholas Carr og hans tese om at IT doesn't matter.

Google, Amazon, Wikipedia, Myspace, Facebook og Second Life er alle eksempler på blomstrende forretningsområder som er kommet nettopp på grunn av informasjonsteknologi.

Carr ble verdenskjendis over natten, etter at næringslivstidsskriftet Harvard Business Review publiserte hans artikkel IT doesn't matter. Senere kom han med en bok med en litt mildere tittel: Does IT matter? I både boken og artikkelen tar han til ordet for at det lønnser seg å være sen i implementering av ny teknologi, et syn som ikke falt i god jord hos aktørene i IT-bransjen. Han fortsetter forøvrig å argumentere for sitt syn på sin blogg, som du kan lese her.

Visepresident Nick Jones i Gartner innledet i dag på IT-tinget i Tønsberg sitt foredrag IT does matter, stop denying it!

- Hvis din forretning begynner å gå dårlig er det fordi noen andre har kommet med ny og bedre teknologien, sier han til en fullsatt sal på IT-tinget.

Når teknologien kan gjøre ting ti ganger mer effektivt til kanskje ti ganger lavere pris, er det opplagt at dem som bruker IT i forretningsutviklingen vil være vinnerne.

All historie viser at analoge systemer må vike. Det digitale leksikonet Wikipedia overtar for tunge bokleksikon. Annonser i tv og aviser må vike for annonser på nett som er mer dynamiske og har langt flere muligheter med lenker og artikler. For teknologi er ikke bare funksjonalitet, men også opplevelser i form av animasjoner og lyd. Telefontrafikken rutes over datanettet til en langt rimeligere pris og banktjenester gjøres enkelt av brukeren selv over nett.

Han mener det er en skummel tanke å benekte teknologiens betydning, og han synes også det er skremmende å se den trenden som nå gjenspeiler seg i Vesten, der ungdom velger bort IT på høyskoler og universiteter.

- IT vil ligge i bunn for de virksomheter som nå blir store i verden, påpeker han.

- Forretningslivet er ikke tjent med å vente på å innføre moderne teknologi. Han framholder at det ikke er nødvendigvis de store etablerte IT-selskapene som Cisco og HP som vil drive fram ny teknologi, men forbrukerne selv. Derfor er det nødvendig at industrien følger nøye med hva som skjer av personlig teknologi framover.

Ofte har de med hjemmekontor eller på gutterommet, teknologi som vil være drivere til forretningslivet. Det gjelder alt fra spillteknologi, store plasmaskjermer, iPhone, 3D-skrivere, høyhastighets bredbånd, kraftige PC-er og høyoppløselig tv.

- Forretningslivet er ikke tjent med å vente på å innføre moderne teknologi. Skal man tiltrekke seg god arbeidskraft og dagens ungdom som stiller høye krav, bør de innse dette raskt. Teknologien vil dessuten være med på å utvikle videre gode forretningsløsninger, sier han.

Av en fullsatt sal med 600 mennesker, var det langt mellom dem som kunne svare bekreftende på at de har innført Second Life i sin virksomhet. Jones mener man ikke lenger kan se på denne teknologien som et morsomt spill, men bruke effekten av det ute i virksomhetene.

Second Life har allerede fått et godt fotfeste i undervisningssammenheng, konferanser og design og arkitektur for å vise den tredimensjonale effekten.

- IT handler ikke om hvordan vi skal stoppe utviklingen, men hvordan vi kan utnytte den, avsluttet Nick Jones.

Til toppen