Næringslivet velger Windows Mobile

Mye kan tyde på at Microsoft er i ferd med å få et solid grep i en viktig nisje i mobilmarkedet.

I forrige uke kom det frem at tidligere Sense-gründer Nadir Nalbant primært ønsker å fokusere på mobiltelefoner som kjører Windows Mobile operativsystemet i sitt nye selskap Novotel. Han var særdeles begeistret for de nye modellene han hadde fått se.

    Les også:

digi.no har etterpå snakket med mange aktører som er begeistret for Microsofts siste utgave av sitt operativsystem for mobiltelefoner. At Microsofts sertifiserte partnere er entusiastiske er kanskje ikke så rart, men digi.no tok en ringerunde for å sjekke om dette var tendensen også hos andre aktører.

Newphone selger kun til næringslivet og man må ha et organisasjonsnummer for å kjøpe hos dem.

– Windows Mobile mobiler står for cirka 40 prosent av salget og tendensen er at det har steget raskt i det siste, sier Otto Magne Isaksen, daglig leder i Newphone til digi.no.

Han forteller at de som bare skal ringe, velger andre telefoner, mens de som skal bruke mer avansert funksjonalitet går for Windows Mobile.

Grunnen til det er at det skal være lettere å utvikle løsninger for Microsofts telefoner.

– Det er vanskeligere å lage denne typen løsninger for Symbian enn for andre systemer fordi det må gjøres store spesialtilpassninger for forskjellige varianter. Dette er lettere for andre systemer som Windows Mobile, fortalte Rudi Rørstad i Mobile CTI til digi.no 27. februar, etter at de hadde laget en løsning for automatisk å slå opp numre på innkommende mobilsamtaler.

Microsoft kom med en ny utgave av Visual Studio like før jul, og i den utviklerpakken medfølger alt som trengs for å utvikle programvare for Windows Mobile. Det finnes mange utviklere som kan programmere i Visual Basic .Net og C# og de får cirka 30 prosent av den vanlige .Net-funksjonaliteten tilgjengelig for utvikling på mobiltelefonene. Dermed kan en bedrift som satser på Windows Mobile raskt få på plass fungerende systemer på sine mobiltelefoner.

Tendensen er tydelig, men det er ikke gitt at Microsoft greier å få samme markedsgrep i mobilverdenen.

– Kundene etterspør mer fragmenterte løsninger. Microsofts kommer ikke til å dominere mobilmarkedet slik de har dominert PC-verdenen, sier teleanalytiker John Strand til digi.no.

Det samme ser også Telenor, men de tror at Microsoft vil lykkes i hvert fall på kort sikt.

– Vi ser at næringslivet går for Windows Mobile, men vi tror at Nokia fortsatt vil dominere forbrukermarkedet, sier Stein Tømmer. Det er ikke svart/hvitt, men vi ser at markedsandelen for Microsoft øker på bedriftsmarkedet og at de vil få en relativt sterk posisjon i bedriftsmarkedet på kort sikt, sier Stein Tømmer, forretningsutvikler i Telenor til digi.no.

Til toppen