Google Nexus 7 selges først og fremst gjennom Google Play-butikken. (Bilde: Google)

Nærmer seg en million i måneden

Asus avslører salgstall for Google-nettbrett.

Google-nettbrettet Nexus 7 har blitt svært godt mottatt av anmeldere. Mange omtaler det som det første Android-baserte nettbrettet de faktisk har likt, og med en pris som i USA starter på 199 dollar, får man utvilsomt mye for pengene. Nettbrettet produseres av taiwanske Asustek Computer, bedre kjent som Asus.

Nå viser tall fra Asus at Nexus 7 også har blitt godt mottatt av markedet. I et intervju med Wall Street Journal forteller selskapets økonomidirektør, David Chang, at salget nå nærmer seg en million enheter i måneden, etter å ha ligget på rundt en halv million fra starten av.

Dette er betydelig høyere enn estimatene som har kommet fra ulike kilder. Basert på Googles kvartalstall for tredje kvartal ble det beregnet at det ble solgt mellom 800 000 og 1 million Nexus-nettbrett i hele tredje kvartal.

Nå er ikke én million nettbrett i måneden mye i forhold til hva Apple selger av iPad – i snitt 4,66 millioner per måned i tredje kvartal. Også Amazons Kindle Fire antas å selge bedre – 20 millioner det siste året.

Men Nexus-produktene er i utgangspunktet ikke ment for massemarkedet. Produktene skal i stedet være en spydspiss og en ledestjerne for andre leverandører av Android-baserte produkter. De selges offisielt bare av et begrenset antall butikker og kjeder i en håndfull land. Google har på ingen måte ikke det samme salgsapparatet for forbrukerprodukter som Apple og Amazon.

Apples nye iPad mini er en direkte konkurrent til Nexus 7, selv om den har litt større skjerm. Men den er også betydelig dyrere. Oppmerksomheten rundt denne mindre formfaktoren for nettbrett som iPad mini bringer med seg, kan gi en positiv effekt for Nexus 7, som nå leveres med dobbelt så mye lagringsplass som tidligere, til samme pris.

Denne uken lanserte Google også en storebror til Nexus 7, nemlig Samsung-produserte Nexus 10. Denne vil være en direkte konkurrent til den ordinære iPad-utgaven. Også i denne er aggressivt priset og kan være med på øke markedsandelen for nettbrett med Googles offisielle Android-versjon.

Som kjent er Amazons nettbrett basert på en proprietær utgave av det samme systemet.

    Les også:

Til toppen