JUSS OG SAMFUNN

Napster-konkurrent tripler milliardinnsatsen

Det amerikanske selskapet J. River vil betale tre milliarder dollar, (ja, du leste riktig) 27 milliarder norske kroner, til musikkindustrien for å få full tilgang til musikkinnhold. Dette er tre ganger så mye som Napster har tilbudt.

Sigvald Sveinbjørnsson
28. feb. 2001 - 05:04
Napster IncJ. River

Dette er tre ganger så mye som Napster har hevdet de er interessert i å betale for å la brukerne "bytte" musikkfiler seg i mellom.


J. River håper gjennom milliardutbetaling over fem år å lokke musikkindustrien til å bruke musikk på sin Napster-konkurrent, Music Exchange. Dette er en abonnementstjeneste som skal bygges over samme lest som Napster, det vil si at brukerne kan bytte MP3-filer seg i mellom.

Brukerne av Music Exchange, som bruker J.Rivers Music Jukebox-teknologi, skal betale for tjenesten. Per i dag har selskapet over én million brukere. En undersøkelse selskapet har utført, viser at 48 prosent av disse er interessert i å betale for tjenesten.

Planen er å ta ti dollar måneden, 90 norske kroner, for bruken av tjenesten fra hvert medlem.

Ifølge nyhetstjenesten Newsbytes mener selskapet at potensialet er på ti millioner brukere. I løpet av noen år skal de ha samlet omtrent 50 millioner brukere.

Regnestykket selskapet har satt opp, er om de greier å få ti dollar måneden fra ti millioner brukere, til sammen 100 millioner dollar i måneden. På ett år blir dette 1,2 milliarder dollar. Rettighetene som selskapet vil betale, er altså tre milliarder dollar over fem år.

Men selskapet sier at de gjerne vil betale mer enn tre milliarder dollar til musikkindustrien, hvis interessen for konseptet blir stort. Da kan tre milliarder dollar like gjerne bli ti milliarder dollar (!).

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.