Napster med ny forretningsmodell

Den nye Napster skal være medlemsbasert og med en P2P-teknologi som skal hindre brukerne i å kunne brenne CD-er med MP3-låter fra tjenesten.

Musikkbyttetjenesten Napster har fått hard medfart den siste tiden, og har nå bestemt seg for å komme platebransjen og rettsvesenet i møte. Napster kunngjør i en pressemelding at selskapet har inngått en avtale med Digital World Services (DWS), en enhet i Bertelsmann-konsernet som skal hjelpe medieindustrien i opphavsrettslige spørsmål, spesielt i digitale medier. I oktober i fjor kjøpte den tyske mediegiganten også en større aksjepost i Napster.

Napster vil implementere en ny, medlemsbasert forretningsmodell som, ifølge selskapet, får støtte i platebransjen. Løsningen innebærer en sikker håndtering av overførte musikkfiler med en peer-to-peer (eller bruker-til-bruker)-teknologi. Musikkbyttetjenesten har jobbet med denne løsningen i flere måneder, og den skal nå implementeres av DWS.

Den nye forretningsmodellen vil oprettholde Napsters likestilte struktur, men det vil innføres restriksjoner på hva man kan gjøre med de overførte musikkfilene. For eksempel vil evnen til å brenne disse filene inn på CD-er være begrenset.

Napster-sjef Hank Barry sier i pressemeldingen at P2P-løsningen er nok et bevis på at selskapet ønsker å komme til enighet med platebransjen, og at tjenesten vil fortsette å være i drift.

Han mener spørsmålet om Napsters fremtid er økonomisk, ikke teknologisk eller juridisk. Barry sier også at han håper tjenesten vil bli medlemsbasert så snart som mulig.

Til toppen